arrow

Mozarts c-mollmässa

Före sitt Requiem skrev Mozart Mässa c-moll, även den storslagen och pampig med dramatiska körsatser och gudomligt vackra solopartier. Daniel Harding, Radiosymfonikerna och Radiokören bjuder på musik av Mozart i sitt esse.

Inför Mozarts besök hemma i Salzburg tillsammans med fästmön Constanze 1783 hade han lovat att skriva en ny mässa. Mässan blev inte färdig i tid, så vid premiären kompletterades den med avsnitt ur hans tidigare mässor. Constanze själv var sopransolist vid uruppförandet. Mässan färdigställdes aldrig men räknas ändå bland Mozarts främsta verk. Benjamin Britten skrev sångcykeln Serenade för tenorsolist, valthorn och stråkorkester på 1940-talet, mitt under brinnande krig. Sångerna skildrar nattens olika sidor: mörk och skrämmande, men också lugn och trygg. Konserten inleds med en kort symfoni, Mozarts Symfoni nr 32 G-dur, sprallig och levnadsglad som en bra konsertöppnare skall vara.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot RADIOKÖREN

dot 2017/2018

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Daniel Harding är Sveriges Radios Symfoniorkesters chefsdirigent sedan 2007 och sedan 2019 även orkesterns förste konstnärlige ledare, med ett uppdrag som omfattar att hitta nya programformat för att presentera klassisk musik. Det arbetet inleddes redan säsongen 2014/2015 med den uppmärksammade konsert- och föreläsningsserien Interplay. Harding är även hedersdirigent för Mahler Chamber Orchestra, som han arbetat med i över 20 år, och konstnärlig ledare för Youth Music Culture, Greater Bay Area i Kina. Säsongen 2024/2025 tillträder han som chefsdirigent vid Santa Cecilia-akademien i Rom.

Harding är en ständig gäst hos världens främsta orkestrar, däribland Wienerfilharmonikerna, Berlinerfilharmonikerna, Bayerska Radions symfoniorkester, Concertgebouworkestern och La Scala-filharmonikerna. I USA har han uppträtt med Bostons, Chicagos och San Franciscos symfoniorkestrar, med Clevelands orkester, samt med Los Angeles och New Yorks filharmoniker. Som eftertraktad operadirigent har han lett hyllade uppsättningar vid La Scala i Milano, Wiens stadsopera, Royal Opera House i London, samt vid festivalerna i Aix-en-Provence och Salzburg. Han har tidigare varit konstnärlig ledare för Orchestre de Paris och för Anima Mundi-festivalen i Pisa, samt förste gästdirigent för Londons symfoniorkester.

Daniel Harding turnerar med Sveriges Radios Symfoniorkester till Europas mest prestigefyllda scener och har spelat in hyllade och prisbelönade skivor med orkestern. Hans kontrakt som chefsdirigent och konstnärlig ledare fortsätter till och med våren 2025. ”Det är allt ovanligare att förhållandet mellan dirigent och orkester inte bara håller mer än ett decennium, utan också fortsätter att växa” säger han om sitt samarbete med orkestern.

År 2002 mottog Harding den franska utmärkelsen Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres och 2017 tilldelad han till Officier des Arts et des Lettres. 2012 valdes han in som ledamot i Kungl. Musikaliska Akademien. 2021 mottog han Commander of the Most Excellent Order of the British Empire. Daniel Harding är född i Oxford i England och spelade trumpet innan han började dirigera i sena tonåren. Sedan 2016 är han även utbildad trafikpilot.

Genia Kühmeiers internationella karriär tog fart 2002 då hon vann den internationella Mozarttävlingen i Salzburg. 2003–2006 var Kühmeier medlem av ensemblen på Wiener Statsoper där hon bland annat sjöng Pamina som blivit något av Kühmeiers signaturroll och som hon sjungit på åtskilliga scener i såväl Europa som Amerika. Ytterligare höjdpunkter i Kühmeiers karriär inkluderar debuten på la Scala 2002 under Riccardo Muti. Hon är en återkommande gäst hos välrenommerade konserthus och festivaler och har framträtt med orkestrar som Wien- och Berlinfilharmonikerna, Bayerska radions orkester och Staatskapelle Dresden.

Tenoren Andrew Staples har framträtt med dirigenter som Sir Simon Rattle, Daniel Harding och Yannick Nézet-Séguin och orkestrar som Berlinfilharmonikerna, Bayerska radions symfoniorkester, Londons symfoniorkester och Wienfilharmonikerna. Han har gjort flera hyllade framträdanden i Berwaldhallen, exempelvis i Bachs Matteuspassion med Alan Gilbert 2019, i Elgars Gerontius dröm med Daniel Harding hösten 2019, i Mozarts Don Giovanni sommaren 2020 och i Bachs Johannespassion våren 2021. Som operasångare gästar han regelbundet Royal Opera House i London där han sjungit Tamino i Trollflöjten, Flammand i Capriccio, Narraboth i Salome och Artabanes i Artaxerxes.

2019 gjorde Staples en uppmärksammad debut vid Metropolitan i New York som Andres i Alban Bergs Wozzeck. En månad senare rönte han nya framgångar när han på kort varsel hoppade in i Mahlers Das Lied von der Erde med Gustavo Dudamel och New Yorks filharmoniker. Han har spelat in flera stora dramatiska verk på skiva, däribland John Adams opera Doctor Atomic, Edward Elgars Gerontius dröm och Bohuslav Martinůs oratorium Gilgamesheposet. Staples är även verksam som regissör och har bland annat gjort uppsättningar av Così fan tutte och La bohème i London, Händels Dido och Aeneas på en dansklubb i Berlin med Kiez Oper, liksom en produktion för Choir of London där Brittens körklassiker Hymn to St Cecilia interfolieras med verk av palestinska flyktingar. Vintern 2021 skapade han filmen Siegfrididyll med Sveriges Radios Symfoniorkester och Daniel Harding.

Barytonen Ludwig Mettelhammer har studerat vid Högskolan för musik och teater i München och är sedan säsongen 2015/16 medlem av Frankfurtoperans operastudio. Innevarande säsong sjunger han roller som Figaro och greve Danilo på Staatsteater Nürnberg. Som solist har Ludwig Mittelhammer sjungit med renommerade europeiska orkestrar som Orchestre de Paris, Bayerska Radions kammarorkester, Concerto Köln, Münchens kammarorkester och Nürnbergsymphonikerna och samarbetat med dirigenter som Jaap van Zweden, Ulf Schirmer och Alexander Liebreich.

Chris Parkes är solohornist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har tidigare tjänstgjort som solohornist i Royal Philharmonic Orchestra, 3:e hornist i Londons filharmoniska orkester och är dessutom förstehornist i John Wilson Orchestra och Sinfonia of London.

Han uppträder regelbundet som förstehornist med orkestrar såsom Berlinerfilharmonikerna, Londons symfoniorkester, Bayerska Radions symfoniorkester, Philharmonia-orkestern, Royal Opera House orkester, Münchenfilharmonikerna och Europeiska kammarorkestern. Som solist har han uppträtt med exempelvis Londons symfoniorkester, Philharmonia-orkestern, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Skotska symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester och Aurora Orchestra, med dirigenter som Daniel Harding, John Wilson, Klaus Mäkelä och Gianandrea Noseda. Han har medverkat i kammarmusikprojekt och på inspelningar med bland andra Anne Sofie von Otter, Gwilym Simcock och Pierre-Laurent Aimard.

2022 släpptes hans inspelning av Benjamin Brittens Serenade med Andrew Staples, Sveriges Radios Symfoniorkester och Daniel Harding. 2023 kom Diagonal Music, en skiva med trioverk för horn, violin och piano av Britta Byström och Johannes Brahms inspelad tillsammans med Malin Broman och Simon Crawford-Phillips.

Han har studerat vid Chetham’s School of Music i Manchester och vid Guildhall School of Music and Drama i London. Han har själv undervisat vid Guildhall sedan 2011.

Musiken

Ungefärliga tider

Wolfgang Amadeus Mozarts Symfoni nr 32 från våren 1779 har ibland omtalats som den så kallade Symfoni i G-dur K 318. Vad menas nu med detta? Den passar inte in i symfoniformen som förväntat, i alla fall inte som förväntat efter Mozarts tid. Verket är mer av en italiensk uvertyr (sinfonia) – och så ändå inte riktigt det heller. Musikforskarna har undrat vad Mozart ”skulle ha det till”. Man har trott på en uvertyr till sångspelet Zaide eller den operalika skådespelsmusiken till Thamos, kung av Egypten, men det anses inte längre sannolikt. Frågan är ju också om det spelar någon större roll. Musiken är briljant och effektivt formad, av precis rätt längd för sitt innehåll, vilket som vi vet inte är någon självklarhet i musikens värld. Symfonin skrevs kort efter Mozarts återkomst till Salzburg från den ödesdigra resan 1777–79, i arbetssökande syfte, genom Tyskland och till Paris. I den franska huvudstaden avled modern, som han rest tillsammans med, och inte blev det något jobb heller. Det enda mer betydande verk som skrevs under den långa resan var Symfoni nr 31, långt mer berömd än nr 32 och kallad Paris. Där erbjöds han förresten faktiskt tjänsten som slottsorganist i Versailles, men vid det laget var Mozart hjärtligt trött på Frankrike och dess invånare. Mozart använde senare faktiskt själv Symfoni nr 32 just som operauvertyr, vid ett framförande i Wien 1785 av en opera av Francesco Bianchi.

Gunnar Lanzky-Otto

Wolfgang Amadeus Mozart

Född: 27 januari 1756 i Salzburg, Österrike.

Död: 5 december 1791 i Wien, Österrike.

Verk: Komponerade första symfonin vid fyra år, första operan vid 11. Skrev symfonier, pianokonserter, operor, kammarmusik, mässor och mycket annat, sammanlagt ca 600 verk. Anses som en av musikhistoriens viktigaste tonsättare.

Underbarn?: Spelade piano från tre års ålder, violin från sex. Reste runt i Europa med pappa Leopold och visades upp som underbarn.

Vid andra världskrigets utbrott befann sig Benjamin Britten och hans partner, tenoren Peter Pears, i USA. Pacifister som de var beslöt de sig för att stanna där på obestämd tid. Det kom att bli tre år, en produktiv och konstnärligt utvecklande period för den med tiden allt mer hemlängtande tonsättaren. Till de första verk som skrevs efter återkomsten till England hör Serenad för tenor, horn och stråkar från 1943. Hornlegenden Dennis Brain var vid denna tid bara drygt tjugo år gammal, men redan vida berömd och i full färd med att beställa solokonserter åt sig själv. Han bad Britten att skriva ett stycke för honom och resultatet blev alltså detta mästerverk med sin inte så vanliga solistkombination, där tenorstämman naturligtvis vigdes åt Pears. Serenaden tillägnades Edward Sackville-West, en urtypisk engelsk kulturexcentriker, musikkritiker och författare av glömda noveller som The Ruin: A Gothic Novel och Piano Quintet. Med Britten hade han samarbetat kring radiopjäsen The Rescue, byggd på Homeros Odysséen, och han arbetade hårt för att hjälpa unga brittiska tonsättare att få deras musik spelad.

Serenaden omfattar sex för engelsmännen välkända dikter från 1400-tal till1900-tal av Cotton, Tennyson, Blake, en anonym Dirge (sorgesång), Ben Johnson och Keats. Britten tyckte om musikalisk symmetri och sångerna flankeras av prolog respektive epilog för solohorn. Om dessa hornsolon är det viktigt att veta att de ska spelas på hornets naturtoner utan korrigering med hjälp av ventiler, vilket ursprungligen var Brains förslag och gillat av Britten. Lyssnaren kan lätt få för sig att något är galet, att solisten ”spelar falskt”, inte minst då man i resten av serenaden befinner sig i den ”trygga” tempererade stämningen. Med tanke på alla felgrundade missförstånd sägs Brain med tiden ha ångrat sin idé. Men det är alltså så det ska låta – när det låter fel så är det rätt. Sackville-West menade att serenaden handlar om natten den allt längre skuggan, det avlägsna taptot i solnedgången sömnens tunga änglar, men också om den dolda ondskan ormen i rosens hjärta, aningarna om synd i människans hjärta. Keats avslutande dikt ackompanjeras av enbart stråkar eftersom hornisten ska hinna ta sig ut bakom scenen för att i osynlighet spela sin epilog, identisk med prologen.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Benjamin Britten

Född: 22 november 1913, Lowestoft, Storbritannien.

Död: 4 december 1976, Aldeburgh, Storbritannien.

Studier: Britten introducerades för tonsättaren Frank Bridge i de tidiga tonåren och det resulterade i tonsättarlektioner. Britten studerade senare komposition även på Royal College of Music i London.

Övrigt: Musikforskaren Philip Brett konstaterar att Britten ”är en nyckelfigur i den brittiska musikkulturens tillväxt under andra hälften av 20-talet, hans effekt på allt från opera till förnyelse av musikutbildningen är svår att överskatta.”

Verk i urval: Brittens verk spänner opera, kör, solosång, kammarmusik, orkestermusik och filmmusik som operorna Peter Grimes, Billy Budd, Döden i Venedig, kyrkospelet The Prodigal Son, orkesterstyckena The Young Person’s Guide to the Orchestra och Variationer över ett tema av Frank Bridge, Spring Symphony och WarRequiem för kör och orkester samt körverken A Ceremony of Carols, Hymn to St Cecilia och Rejoice in the Lamb.

Om inspelad musik: Mamma Edith Britten, som var en begåvad amatörmusiker, gav den unge Benjamin pianolektioner och anordnade musikaliska soaréer i hemmet. Sålunda var Britten en av de sista tonsättarna som växte upp med endast levande musik eftersom hans pappa vägrade att införskaffa såväl grammofon som radio.

Tyvärr fullbordade Wolfgang Amadeus Mozart aldrig sina båda främsta körverk. Han avled ju mitt under arbetet med dödsmässan, Requiem, ett faktum som kryddats med mycket mystik genom historien. Mindre spöklika är omständigheterna kring den stora ssa i c-moll som inte heller blev klar. Efter många svårigheter, bland annat faderns hårdnackade motstånd, hade Mozart äntligen gift sig med sin kära Constanze Weber i augusti 1782. Han lovade pappa Leopold per brev från Wien att tillsammans med sin fru snart besöka Salzburg. Mozart försäkrade också i tacksägelsens anda, för giftermålet och för att Constanze återhämtat sig väl efter födelsen av deras första barn, att han då skulle presentera ett nyskrivet verk.

Så blev det alltså inte, men den halva mässan fanns med i bagaget till Salzburg och i oktober 1783 framförde Mozart ett stort körverk i Peterskyrkan. Musikerna var gamla kolleger till Mozart och Constanze själv var sopransolist. Frågan är vad som faktiskt spelades; vad var utfyllnaden? Eftersom det ansågs otänkbart att framföra en halv mässa för liturgiskt bruk har det antagits att Mozart kompletterade med satser ur egna mässor, eller med någon annan tonsättares musik. Hur som helst fanns det verkligen bara en halv c-mollmässa av hans egen hand: Kyrie, Gloria, en bit av Credo samt skisser till Sanctus och Benedictus.

Det finns flera tänkbara förklaringar, mer eller mindre trovärdiga, till varför mässan aldrig blev klar. Det var trots allt ingen beställning eller en följd av någon anställning. Mozart behövde alltid pengar och den omfattande mässan kan då ha fått stryka på foten. De löften man givit sig själv är också de lättaste att bryta. Under vistelsen i Salzburg avled också lille nyfödde Raimund Leopold, som lämnats kvar i Wien. Kanske började Mozart då förknippa mässan med sonens död och tappade helt enkelt gnistan – av sorg.

Ofullbordad må den vara, men c-mollmässan betraktas ändå som Mozarts kontrapunktiska mästerverk. Den visar också hur Mozart påverkades av möten med den sena barockens musik, framför allt av Bach och Händel. Han kom också senare att återanvända delar av musiken i Kyrie- och Gloria-satserna i kantaten Davidde penitente från 1785.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus

Rosa Feola, sopran har tyvärr ställt in sin medverkan. Hon ersätts av Elisabeth Breuer, sopran.