arrow

Trettondagskonsert i lyxförpackning

Frossa i det mesta av det bästa på årets Trettondagskonsert med ett sedvanligt överraskande och lyxigt konsertprogram. Gästartisterna Ida Falk Winland, Joachim Bäckström och Ola Eliasson varvar smäktande operaarior med svängiga slagdängor och prisbelönade Sofia Jannok framför låtar från det kritikerrosade albumet ”ORDA – This Is My Land”. Konserten presenteras av SVT:s kulturprofiler Malin Jacobson Båth och Ella Petersson och är ett samarbete mellan Sveriges Television och Sveriges Radios konserthus, Berwaldhallen.

Trettondedag jul i Berwaldhallen betyder gala, glamour och klassisk underhållning med generös genrebredd. Tre av landets främsta klassiska sångsolister framför hits ur operor som Rossinis Barberaren i Sevilla och Mozarts Don Giovanni och pop- och världsmusiksångerskan Sofia Jannok uppträder bland annat tillsammans med Radiokören i låtar från sitt senaste album som släpptes 2016 till lovord från både kritiker och lyssnare. Den finske dirigenten och pianisten Ville Matvejeff får hela Radiosymfonikerna att svänga i till exempel Daniel Nelsons sprudlande Steampunk Blizzard och Radiokören smälter frusna vinterhjärtan med klassiker som Wilhelm Stenhammars klassiska I Seraillets have. Årets Trettondagskonsert går i kärlekens, vänskapens och frihetens tecken och blir garanterat en musikalisk helkväll som varar än till påska!


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER arrow RADIOKÖREN Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges orkester. Oavsett var i landet du bor kan du lyssna på orkesterns konserter i Sveriges Radio P2 i etern och på webben och flera av dem visas också i Sveriges Television. Varje år framför orkestern älskade verk ur den klassiska repertoaren och nyskriven musik av spännande, samtida tonsättare. Dessutom samarbetar de med framstående jazz-, pop- och rockartister och strävar ständigt efter att utvecklas och bryta ny mark.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Under de första 40 åren ansvarade en rad olika musikprofiler för den radiosända orkestermusiken. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har sedan dess, under enastående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, formats till en internationellt ryktbar konstmusikensemble i toppklass. Sedan 2007 är Daniel Harding orkesterns chefsdirigent som säsongen 2016–2017 firade sitt tioårsjubileum med att göra tre av 1800-talets stora symfoniska verk.

Orkestern turnerar regelbundet och blir ofta inbjuden till internationella festivaler och konserthus. Våren 2016 turnerade de i Europa tillsammans med Mozart-specialisten Maria João Pires och den uppmärksammade violinisten Veronika Eberle. Under 2014 gästade de såväl påskfestivalen i Aix-en-Provence som the BBC Proms i London. I maj 2017 gjorde orkestern en stor turné med musik av bland andra Ravel, Dvořák och Mahler. Tillsammans med den Grammybelönade violinisten Joshua Bell besökte de bland annat Wien, Salzburg och Milano. Under Östersjöfestivalen 2017 uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester Aeterna av Anders Hillborg, ett beställningsverk som är en del av ett filmprojekt om FN:s 17 miljömål. Festivalen avslutades med Mahlers Symfoni nr 6 under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

I augusti 2018 avslutade orkestern den prestigefyllda Edinburgh International Festival med Mahlers Symfoni nr 8, med vilken de bara veckan innan öppnat den sextonde Östersjöfestivalen. Säsongen 2018–2019 omfattar flera stora verk för kör och orkester som Brahms Requiem och Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht. Sveriges Radios Symfoniorkester är också mycket stolta att presentera sin nye förste gästdirigent, Klaus Mäkelä, som kommer att göra tre konserter under säsongen med bland annat Sjostakovitjs femte, sjätte och sjunde symfonier. Andra uppmärksammade gästspel är Malin Byström, Christian Gerhaher, dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och pianisten Conrad Tao. I november 2018 åker orkestern på en ny, omfattande Europaturné och i september gästade de dessutom Anima Mundi Festival i Pisa.

Radiokören är som en bergsbestigare i musikvärlden. Flera hundra år av svensk a cappella-tradition i kombination med framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar, liksom samarbeten med några av världens bästa dirigenter, har etablerat Radiokören som en av de främsta ensemblerna i sitt slag. Genom Sveriges Radio P2 når kören inte bara konsertpubliken utan också en mängd lyssnare i etern och på webben.

I maj 1925 hade Radiokören sin allra första konsert och ribban lades högt redan från början. När ensemblen grundades var ett av dess uppdrag att ”verka på en hög ideell, kulturell och konstnärlig nivå”. Den legendariske körledaren Eric Ericson utvecklade kören till en världsberömd ensemble och under hans ledning lockades tonsättare som Paul Hindemith, Frank Martin och Igor Stravinsky till Stockholm. Där fick de höra sin musik framförd som de aldrig hört den tidigare. Även svenska tonsättare skrev körmusik på nya sätt, inspirerade av den unika ensemblens möjligheter.

I januari 2011 utsågs Radiokören till en av världens tio bästa körer av den brittiska tidskriften Gramophone. Körens skivinspelningar har belönats med exempelvis det prestigefyllda Edison Klassiek (Mass & Motets, 2015) och Diapason d’Or (Nordic Sounds, 2011). Regelbundna turnéer hör till körens verksamhet och vid utdelningen av Musikexportpriset 2010 belönades ensemblen med regeringens hederspris för att de ”under mer än ett halvsekel satt den svenska körmusiken på kartan”. I november 2017 gästade Radiokören Lincoln Center i New York City tillsammans med Svenska Kammarorkestern och dirigent Thomas Dausgaard med Beethovens Missa solemnis. I april 2018 gjorde de Mozarts Mässa c-moll med Berlinfilharmonikerna under ledning av Daniel Harding vid tre utsålda konserter och tidningen Tagesspiegel skrev: ”Det är med rätta kören anses vara en av de bästa av sitt slag.”

Under säsongen 2018–2019 kommer Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester att göra flera storslagna verk för kör och orkester, som Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht och Brahms Ein deutsches Requiem. Naturligtvis hyllar kören sin tidigare chefsdirigent, Eric Ericson, med en jubileumskonsert helt i Ericsons egen anda med banbrytande ny musik och portalverk ur körrepertoaren. Samarbetet med Jacob Mühlrad fortsätter med ett nytt uruppförande i november 2018, det mångbottnade stycket Time. Under säsongen uruppför Radiokören även spännande ny musik av Ylva Skog, Malin Bång, Lisa Streich och högaktuella Raminta Šerkšnytė. I april 2019 väntar en gränsöverskridande konsert med den prisbelönade sångerskan Ane Brun och dirigent Hans Ek. Ett nytt år fyllt av överraskningar och fantastisk musik.

Den finske pianisten, tonsättaren och dirigenten Ville Matvejeff föddes 1986. Efter studier vid Sibeliusakademin och Espoo Musikinstitution debuterade han 18 år gammal med Finska Radions symfoniorkester under Susanna Mälkki. Därefter följde några år av turnéer runt om i världen, bland annat som Karita Mattilas liederackompanjatör. Sedan 2014 är han chefsdirigent för Jyväskyla Sinfonian och förste gästdirigent vid Kroatiska Nationalteatern. Förra året axlade han också det konstnärliga chefsskapet för Åbo Musikfestspel.

Sopranen Ida Falk Winland är utbildad vid Royal College of Music och National Opera Studio i London. Hon inledde förra säsongen på GöteborgsOperan, där hon varit en återkommande gäst, och på Opéra National de Paris. Ida har tidigare sjungit roller på bland annat Kungliga Operan, Teatro alla Scala, Covent Garden och Opéra National de Lorraine. Hon har arbetat med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Sakari Oramo, Gustavo Dudamel, Daniel Harding, och Valery Gergiev. Hon är en ofta anlitad konsertsolist och har sjungit med såväl Kungliga Filharmonikerna och Sveriges Radios Symfoniorkester som med Göteborgs Symfoniker.

Joachim Bäckström studerade på Operaakademiet i Köpenhamn och gjorde under sin studietid debut i som Don José på Operan i Köpenhamn. Han har sjungit Don José på GöteborgsOperan, Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Finlands Nationalopera, Malmö Opera och Opera Østfold i Norge. Han har även sjungit Hertigen i Rigoletto vid NorrlandsOperan och Tamino i Trollflöjten vid Operan i Genève och Köpenhamn samt med samma roll gjort sin debut vid Kungliga Operan i Stockholm. Joachim Bäckström har varit solist med Sveriges Radios Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester och framträtt i Tokyo Opera City Hall.

Ola Eliasson är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan och har sedan 1997 tillhört Operans solistensemble. På Operan har han gjort ett 30-tal roller i ett 20-tal operor, varav man kan nämna Greve Almaviva  i Figaros bröllop, Papageno, Guglielmo i Cosi fan tutte, Figaro i Barberaren i Sevilla, Don Giovanni, Schaunard i Boheme och Angelotti i Tosca. Han har även framträtt på andra scener som Göteborgsoperan, Drottningholms slottsteater, Folkoperan med flera.

Sofia Jannok, född och uppvuxen i Sápmi är en tvåfaldigt Grammy-belönad artist. Hennes musik innehåller beats, powerjojk, popmusik och storslaget nyskapande. Med sin röst formar hon dynamiska landskap, vare sig hennes texter framförs på svenska, engelska eller samiska har Sofia Jannok alltid ett tydligt budskap att framföra med hjälp av sin musik.

Musikredaktör på Sveriges Television och programledare för Kulturstudion och Kulturfrågan Kontrapunkt. Innan dess arbetade Ella Petersson många år som producent och programledare på Sveriges Radio P1 och P2. Bland annat med programmen Bänkad med Ella, Såpoperastudion och morgonprogrammet Aurora. Ella Petersson är utbildad i musikvetenskap, litteratur och kultur vid Stockholms universitet, sång vid Operastudion samt radioproduktion på magisternivå vid Dramatiska Institutet.

Redaktör och programledare på Sveriges Television. Malin Jacobson Båth var med och startade de dagliga Kulturnyheterna 2001 där hon främst arbetat som programledare. Utöver Kulturnyheterna har hon arbetat med program som Unga dansare, Oscars-galan, Fråga kultureliten och Kulturstudion. Malin Jacobson Båth är utbildad journalist vid Göteborgs universitet och har en fil kand i litteratur och språk från Stockholms universitet.

Konserten spelas in av Sveriges Television

Ungefärlig konsertlängd: 2 timmar inkl. paus
Konserten spelas in av SVT och sänds 6 januari 2018 kl 19.00 i SVT2.