arrow

INSTÄLLD - RADIOKÖREN TOLKAR SCHUMANN - ENGELBREKTSKYRKAN

Schumanns romantiska klanger möter Toshio Hosokawas minimalism när Radiokören under ledning av chefsdirigent Kaspars Putniņš bjuder in till decemberkonsert i Engelbrektskyrkan. Radiokören framför Schumanns Missa sacra för första gången någonsin – ett verk som bär spår av såväl Bachs och Palestrinas kontrapunkt som Mozarts klangvärld och är ett av få sakrala verk bevarade av kompositören. Han fick själv aldrig höra det uppföras då han försvann in i sjukdom strax efter komponerandet.

Die Lotosblume, med text av poeten Heinrich Heine, har ibland tolkats som en spegling av Schumanns hemliga kärlek till den blivande hustrun Clara. 2006 gjorde den japanske tonsättaren Toshio Hosokawa en parafras på Schumann, där musiken genomsyras av buddhismens tanke om lotusblomman som symbol för transcendens.

Eftervärlden förknippar sannolikt Robert Schumann främst med musik för piano, solosånger och symfonier. Men i hans verkslista finns även en rad körstycken som förtjänar uppmärksamhet. Med sin mästerliga textbehandling och djupa litterära kunskap låg körmusiken nära till hands samt, inte minst, att han tidvis var verksam som dirigent. Det råder dock ingen tvekan om att han var mer framstående som både pianist och tonsättare än som körledare. Likväl lyste hans musikaliska begåvning igenom och av sympati fick han sina körsångare att vilja göra sitt bästa för sin dirigent. Vittnen berättar emellertid om en del lätt katastrofala tillställningar med Schumann på dirigentpulten. I maj 1853 skulle han leda ett framförande av Händels Messias som hotade att bli en fullständig katastrof. Det hela räddades genom att musikerna i förväg kommit överens om att ignorera Schumann och istället följa förstaviolinerna. Så småningom övertalades han att också ge upp kördirigeringen.

Hans bristande framgångar som dirigent hindrade honom emellertid inte att komponera för kör. Större delen av hans körmusik tillkom mellan 1847 och 1853, en period han hade  flera olika dirigentuppdrag och skapade samtidigt musik för sina ensembler. Die Lotosblume är en av sex sånger som Schumann arrangerade för sexstämmig manskör. Fyra stycken för dubbelkör räknas som höjdpunkten av Schumanns körmusik, medan den sena Missa sacra, eller Mässa c-moll, blev resultatet av tonsättarens kontrapunktiska studier av Bach och Palestrina. Schumann själv fick emellertid aldrig höra ett uppförande av Missa sacra.

Toshio Hosokawa är en av Japans mest framstående nu levande tonsättare. Han föddes i Hiroshima, studerade piano i Tokyo och hamnade så småningom i Tyskland där han studerade komposition. Numera bor han i såväl Japan som Tyskland. Hosokawa uppmärksammades internationellt 2001 efter uruppförandet av Voiceless Voice in Hiroshima, oratoriet där tonsättaren tar sig an atombombsexplosionen i sin hemstad mot slutet av andra världskriget. Han har skrivit orkesterverk, solokonserter, kammarmusik och filmmusik parallellt med musik för traditionella japanska instrument. I Schumanns Lotosblume, som Hosokawa värderar högt, möts på sätt och vis öst och väst likt det möte som sker i Hosokawas musik. Själv säger han: ”Jag söker efter en ny form av japansk andlig kultur och musik genom vilken jag kan förbli sann mot mig själv liksom till mitt ursprung.”

Text: Karin Ekedahl


RADIOKÖREN

dot 2021/2022

Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

&

Kaspars Putniņš är chefsdirigent för Radiokören sedan 2020, och nytillträdd chefsdirigent för Lettiska radions kör som han arbetat nära i över 30 år. Han var tidigare chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör åren 2014–2021. Som gästdirigent uppträder Putniņš regelbundet med bland andra RIAS kammarkör, SWR Vokalensemble Stuttgart, Collegium Vocale Gent, DR Vokalensemblet, Nederländska radions kör, NDR Vokalensemble Hamburg och Chorwerk Ruhr.

Putniņš är en van uttolkare av såväl renässanspolyfoni som romantiska körverk, men har under hela sin karriär haft som sin huvudsakliga inriktning att verka för och inom den samtida körmusiken. Han har odlat täta kontakter med baltiska och nordiska tonsättare såsom Maija Einfelde, Mārtiņš Viļums, Gundega Šmite, Toivo Tulev, Lasse Thoresen, Gavin Bryars and Andris Dzenitis. Han har även initierat flera sceniska projekt i samarbete med skådespelare och visuella konstnärer och arbetat nära unga körsångare och dirigenter, till exempel som konstnärlig ledare för Tenso Europe Chamber Choir åren 2013–2017.

Hösten 2023 släpptes Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra och Fyra sånger för dubbelkör, inspelade tillsammans med organisten Johan Hammarström. Hans katalog av skivinspelningar inkluderar även bland annat Pēteris Vasks Māte saule, Jonathan Harveys The Angels, Sergej Rachmaninovs Vigilia och Alfred Schnittkes Konsert för kör. Skivan med Schnittkes Psalms of Repentance och Arvo Pärts Magnificat och Nunc dimittis, inspelade med Estlands filharmoniska kammarkör, belönades 2018 med både Gramophone Award och Diapason d’Or.

Kaspars Putniņš har tilldelats två av Lettlands främsta utmärkelser för sitt musikerskap: det stora musikpriset Lielā mūzikas balva och Lettiska ministerrådets bragdpris inom kultur och vetenskap. För sin gärning som chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör belönades han 2019 med den estniska kulturstiftelsen KULKA:s årliga pris. Putniņš är född i Riga i Lettland och var bara 26 år gammal när han först tillträdde som dirigent för Lettiska radions kör.

Johan Hansson Lindström är organist och cembalist utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt för professor Jesper B. Christensen vid Schola Cantorum Baseliensis i Basel, Schweiz.

Johan är representerad på flera radioinspelningar för SR P2 samt på skivinspelningar med bland annat Daniel Harding och Sigiswald Kuijken. Som organist har han uruppfört flera nyskrivna verk, bland annat av B Tommy Andersson och den brittiske tonsättaren Judith Bingham. Johan spelar regelbundet med exempelvis Sveriges Radios Symfoniorkester och Drottningholms barockensemble. Han har medverkat i flera operaproduktioner bland annat på Läckö slott, Vadstenaakademien och senast sommaren 2021 vid Ulriksdals Opera & Music Festival, då som coach och dirigent för dess nystartade akademi för unga sångare. Johan är sedan 2017 organist i Sankta Maria Magdalena församling, Stockholm.

Mika Takehara är en av dagens mest intressanta och virtuosa slagverks- och marimbasolister. Hon har uppträtt med orkestrar som Berlinfilharmonikerna, Los Angeles Philharmonic, Saito Kinen Orchestra och Dresdner Philharmonie och är dessutom en hängiven kammarmusiker och solist. Takehara har studerat för bland andra professor Yoshitaka Kobayashi och världskända marimbasolisten Keiko Abe samt har tagit solistdiplom vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon har givit ut album på bland annat BIS, Sony och Decca.

Programledare i Sveriges Radio P2.

Musiken

Ungefärliga tider

Solister:
Kathrin Lorenzen, sopran
Jennie Eriksson Nordin, sopran
Maria Demérus, sopran
Mats Carlsson, tenor
Lars Johansson Brissman, bas

Under åren 1852 och 1853 dirigerade Robert Schumann ett stort antal konserter med sakral musik i Düsseldorf och återupptäckte i och med det musik av Palestrina, Bach och Mozart. Detta fick honom att själv ta sig an genren och konstatera att: ”koncentrera sin energi på sakral musik är utan tvekan konstnärens högsta mål”. Han åstadkom också åtskillig sakral musik men endast Missa sacra, eller Mässa c-moll, tillsammans med Requiem fick se dagens ljus. Schumann komponerade mässan snabbt och slutförde verket på en dryg månad även om han omarbetade verket något år senare då han bland annat lade till motetten Tota pulchra es. Musiken bär onekligen spår av hans studier av Palestrinas och Bachs kontrapunkt men har klangmässigt sin utgångspunkt i Mozarts Requiem och Beethovens Missa solemnis.

I december 1852 skriver Schumann om sin mässa att den är ”mellanstor, inte svår att framföra” och ”passar i gudstjänst och på konsert”. Somliga samtida kritiker tyckte dock att mässan inte var i enlighet med liturgisk tradition samt att den det inte var ”tillräckligt religiös”(!), flödade av romantisk hänförelse och var lite väl färgstark och fantasifull. Mässan är, tillsammans med requiet, ett av tonsättaren sista verk och han fick själv aldrig uppleva något framförande av den innan han försvann in i sjukdomen. Missa sacra gavs ut många år efter hans död av Clara Schumann. Verket skrevs ursprungligen för kör och orkester, här framförs en bearbetad version för kör och orgel.

Text: Karin Ekedahl

Många tonsättare har sett det som en utmaning att komponera för dubbelkör – så även Robert Schumann. Med Fyra sånger för dubbelkör ger han prov på sin förmåga att skickligt utnyttja körens många stämmor på olika sätt. År 1848 hade Schumann grundat en körsångarförening i Dresden och man kan väl tänka sig att de fyra sångerna med tillägget ”für grössere Gesangvereine” tillkomna 1849 skrevs till föreningen. Verket inleds med Till stjärnorna med text av den tyske poeten Friedrich Rückert. Diktaren vänder sig till stjärnorna som med sitt fridfulla ljus tröstar människorna med hopp om en bättre framtida värld. Sången har en drömsk, nästan hänryckt karaktär som är ovanlig i Schumanns körmusik. Den följs av tonsättningar av två poem av Joseph Christian von Zedlitz. I Ovisst ljus liknas människans levnad med vandrarens osäkra färd genom den stormiga natten där gryningsljuset anas i fjärran, ovisst dock om det är ett kärleksljus – eller om det är döden. I Tillförsikt, som i stämning påminner om den första sången, uppmanar poeten den bedrövade människan att söka tröst i himlen. I den fjärde och sista, Talismaner, står en av tonsättarens favoriter för texten – Goethe. Schumann avslutar sviten i kraftfull stil och flikar till och med in ett fugerat parti mitt i sången som han sen avslutar med ett om kyrkomusik påminnande ”Amen”. Även om man kan ana pianisten Schumann bakom körmusiken utgör Fyras sånger för dubbelkör Schumanns överlägset mest betydelsefulla musik för blandad kör a cappella.

Text: Karin Ekedahl

Robert Schumann växte upp i ett hem där litterära och musikaliska intressen uppmuntrades, inte minst av pappan. Så när Schumann i 16-årsåldern förlorade sin far blev det ett svårt slag för honom. Han påbörjade juridikstudier men då han hörde Nicoló Paganini spela fiol insåg han att det var musik han var ämnad för. Schumann var på god väg att bli pianist, men då han ådrog sig en handskada omöjliggjordes karriären. Med sin kunskap om pianot och sin litterära förankring skapade han emellertid sånger av vilka många har blivit odödliga.

När Schumann uppvaktade sin blivande fru Clara motsatte sig Claras far relationen. Det har lett till att tolkningen att lotusblomman, månen och solen i Die Lotosblume representerar Clara, Claras far och Schumann i nämnd ordning. Blomman som skyr och räds den starka solen väcks av sin nattlige älskare månen. Sången om blomman som vaknar i natten har tack vare Heinrich Heines oerhört romantiska och något dubbeltydiga text tillsammans med tonsättarens melodiösa behandling och ett överkomligt omfång blivit en mycket framförd sång.

År 1847 blev Schumanns dirigent för manskörssällskapet Liedertafel i Dresden som han skulle komma att skriva åtskillig musik för. Det första han skrev, tillika hans första körstycken, var sex sånger för manskör där sången Die Lotosblume ingår. Kanske når inte versionen för manskör a cappella riktigt upp till den ursprungliga för solo och piano men Schumann skapade ändå ett vackert romantiskt flödande stycke för manskör.

 Text: Karin Ekedahl

Solister:
Lisa Carlioth, sopran
Jennie Eriksson Nordin, sopran
Mathilda Sidén Silfver, alt
Philip Sherman, tenor
Johan Pejler, bas

I Toshio Hosokawas musikaliska kosmos är förbindelsen mellan människa, natur och konst en helhet. Han förenar västerländsk konstmusik med japansk tradition och skriver själv i en programförklaring: ”Jag söker efter en ny form av japansk andlig kultur och musik, genom vilken jag kan förbli sann mot mig själv och mitt ursprung. Vi måste undersöka västvärlden igen, försiktigt, för att se oss själva objektivt och verkligen lära känna oss själva.”

Körverket Die Lotosblume från 2006 är Hosokawas hyllning till Robert Schumann, som 1840 tonsatte den tyske poeten Henrich Heines dikt med samma namn från 1827. Texten skildrar en dialog mellan lotusblomman och månljuset och genom Hosokawas buddhistiska glasögon får Heines skälvande kärlekstext en delvis ny, bredare innebörd. Han har skildrat lotusblomman även i sin hornkonsert Moment of Blossoming från 2011 och berättade i en intervju: ”Det fantastiska med lotusblommor är att de växer ur den smutsiga leran under ytan, de behöver en mörkare värld att slå rot i. Stammen reser sig genom vattnet och börjar blomma. Denna mirakulösa energi vill jag uttrycka i min musik.”

Text: Anna Hedelius

Konserten är inställd på grund av sjukdom