arrow

RADIOKÖREN: LIGETI 100 ÅR

Chefsdirigent Kaspars Putniņš leder Radiokören i en hyllningskonsert till György Ligeti, som i år skulle ha fyllt 100 år. Vi får ta del av två av hans mest vokalt utmanande stycken: Lux Aeterna, som användes av Stanley Kubrick i filmen 2001: A Space Odyssey, samt Drei Hölderlin Phantasien komponerad för Radiokören 1983. Pianisten Fredrik Ullén spelar dessutom stycken ur Ligetis Etudes pour Piano och skådespelaren Etienne Glaser reciterar bland annat Friedrich Hölderlins dikter. Vi kommer även att få uppleva musik av Lars Johan Werle och Lars Edlund, två tonsättare som båda haft ett nära förhållande till Eric Ericson och Radiokören.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 samt på Berwaldhallen Play fredagen den 14 april kl 19:00.

Lyssna på intervjun med altkoristen Anna Graca i Radiokören och chefsdirigent Kaspars Putniņš berätta om konserten.

Den ungerske kompositören György Ligeti skulle ha fyllt 100 år i år och hans musik är, och har varit ett återkommande inslag i Berwaldhallens repertoar under det gångna året. Ligeti hade även under sin levnad en stark koppling till Sverige och Stockholm – som han såg som sin andra hemstad, och till Berwaldhallen. Från 1961 till 1975 var han i två omgångar gästprofessor i komposition på Musikhögskolan. Här blev han nära vän med bland annat Eric Ericson och Ingvar Lidholm.

I kvällens konsert kommer vi att få höra två stycken av Ligeti från olika perioder i hans liv, men båda med koppling till Stockholm. Det första, Lux Aeterna komponerades 1966, under Ligetis tid på Kungliga Musikhögskolan. Det andra, Drei Hölderlin Phantasien skrevs 1982 och uruppfördes 1983 av Eric Ericsons Kammarkör i Berwaldhallen. Det ingår alltså även ett 40 års jubileum i denna konsert.

Båda verken är skrivna för a cappella kör om 16 röster, men där Lux Aeterna är ett mikropolyfoniskt mästerverk med text ur den katolska dödsmässan, är Drei Hölderlin Phantasien baserat på dikter av den romantiske poeten Friedrich Hölderlin och är, trotts inspirationen från ungersk folkmusik än mer strukturellt komplicerat.

Under samma tid som Ligeti var anställd på Kungliga Musikhögskolan arbetade även Lars Edlund där som lärare ibland annat gehörslära. Edlund var en av de första svenska förespråkarna för tidig musik, och tog mycket inspiration från bland annat gregoriansk sång i sitt eget komponerande. Edlund konverterade även till katolicismen och i kvällens konsert får vi höra Gloria från 1969 för blandad kör och tenorsolo, som senare kom att ingå i Missa Sancti Nicolai, som var ett beställningsverk till den katolska kyrkan i Stockholms 700-årsjubileum.

Lars Johan Werle var en tonsättare ur samma generation som Ligeti och Edlund, men som musikaliskt valde att gå andra vägar. Till skillnad från Ligeti, skrev Werle självmant filmmusik, bland annat till Ingmar Bergmans Vargtimmen och Persona. Canzone di Petrarca 126 från 1967 är Werles första verk för a cappella kör med text ur 1300-tals poeten Francesco Petrarcas samling av kärleksdikter.

Poesi, men här av det moderna slaget, ligger även till grund för Esa-Pekka Salonens Två sånger till dikter av Ann Jäderlund skrivna specifikt till Radiokörens 75-års jubileum år 2000.


RADIOKÖREN

dot 2022/2023

Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

&

Kaspars Putniņš är chefsdirigent för Radiokören sedan 2020, och nytillträdd chefsdirigent för Lettiska radions kör som han arbetat nära i över 30 år. Han var tidigare chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör åren 2014–2021. Som gästdirigent uppträder Putniņš regelbundet med bland andra RIAS kammarkör, SWR Vokalensemble Stuttgart, Collegium Vocale Gent, DR Vokalensemblet, Nederländska radions kör, NDR Vokalensemble Hamburg och Chorwerk Ruhr.

Putniņš är en van uttolkare av såväl renässanspolyfoni som romantiska körverk, men har under hela sin karriär haft som sin huvudsakliga inriktning att verka för och inom den samtida körmusiken. Han har odlat täta kontakter med baltiska och nordiska tonsättare såsom Maija Einfelde, Mārtiņš Viļums, Gundega Šmite, Toivo Tulev, Lasse Thoresen, Gavin Bryars and Andris Dzenitis. Han har även initierat flera sceniska projekt i samarbete med skådespelare och visuella konstnärer och arbetat nära unga körsångare och dirigenter, till exempel som konstnärlig ledare för Tenso Europe Chamber Choir åren 2013–2017.

Hösten 2023 släpptes Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra och Fyra sånger för dubbelkör, inspelade tillsammans med organisten Johan Hammarström. Hans katalog av skivinspelningar inkluderar även bland annat Pēteris Vasks Māte saule, Jonathan Harveys The Angels, Sergej Rachmaninovs Vigilia och Alfred Schnittkes Konsert för kör. Skivan med Schnittkes Psalms of Repentance och Arvo Pärts Magnificat och Nunc dimittis, inspelade med Estlands filharmoniska kammarkör, belönades 2018 med både Gramophone Award och Diapason d’Or.

Kaspars Putniņš har tilldelats två av Lettlands främsta utmärkelser för sitt musikerskap: det stora musikpriset Lielā mūzikas balva och Lettiska ministerrådets bragdpris inom kultur och vetenskap. För sin gärning som chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör belönades han 2019 med den estniska kulturstiftelsen KULKA:s årliga pris. Putniņš är född i Riga i Lettland och var bara 26 år gammal när han först tillträdde som dirigent för Lettiska radions kör.

Maria Goundorina är sedan november 2009 körledare för Allmänna Sången. Hon undervisar även i körsång på välrenommerade Adolf Fredriks musikklasser i Farsta och håller dessutom kurser i kördirigering och föreläser om rysk konstmusik i Österrike, Tyskland, Nederländerna och Sverige. Hon har avlagt diplomexamen vid Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva och även studerat musik vid Wiens universitet. Hon har en examen i kördirigering från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där hon studerade för professor Anders Eby. Under studieåren hann hon också såväl leda som sjunga i framstående ensembler i Ryssland, Tyskland och Sverige och deltog framgångsrikt i flera internationella dirigenttävlingar. Bland annat mottog hon 2007 pris för ”bästa tolkning av ett romantiskt verk” under Competition for Young Choir Conductors i Wien, och 2009 var hon en av finalisterna i The Eric Ericson Award i Stockholm.

Fredrik Ullén är pianist och hjärnforskare. Som internationellt verksam pianist har han gett solokonserter vid ledande konserthus och festivaler i en lång rad länder i Europa och USA. I Sverige har han framträtt som solist med bl.a. Norrköpings Symfoniorkester och Kungliga Filharmonikerna. Bland flera kritikerrosade inspelningar kan nämnas Ligetis kompletta solopianoverk, John Pickards pianokonsert, Sorabjis Transcendentala etyder och soloskivor med verk av Liszt, Messiaen, Kurtág och Chopin. Han är sedan 2007 ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien. Fredrik är också professor i kognitiv neurovetenskap på Karolinska Institutet där han leder en forskargrupp som studerar musik, inlärning och kreativitet. Han leder också ett större forskningsprogram, Den Musicerande Människan, med stöd från Riksbankens Jubileumsfond. Inom forskningsprogrammet studeras för första gången hur arv och miljö samspelar i en rad frågor kring musik, musicerande och dess effekter på människan.

Etienne Glaser är skådespelare, regissör och manusförfattare, född i Köpenhamn. Under andra världskriget, då Etienne var sex år, tvingades familjen fly till Sverige. Glaser utbildades vid Dramatens elevskola och fortsatte därefter utomlands och i Sverige som teater- och operaregissör. När Suzanne Osten startade barn- och ungdomsteatern Unga Klara engagerade hon Glaser som skådespelare och så småningom även som regissör. På film har han bland annat medverkat i Ostens filmer Mamma, Bröderna Mozart, Livsfarlig film, Skyddsängel, Tala! Det är så mörkt och Besvärliga människor. Till Bröderna Mozart, Livsfarlig film och Skyddsängeln skrev han även manus. Glaser är i dag en uppskattad recitatör och föredragshållare.

 

Anna Hedelius är en svensk kulturjournalist, författare och moderator med särskilt fokus på klassisk musik och scenkonst. Hösten 2019 gav hon ut boken Thalias hus – på spaning efter den svenska teaterns själ tillsammans med Göran Willis. Som teaterkritiker i SVT Kulturnyheterna och tidigare chefredaktör för scentidningen Nummer.se har hon under många år bevakat scenkonst i Sverige och utomlands. Hon skriver återkommande för flera av landets större kulturtidskrifter. Till Berwaldhallen är hon knuten som podiepresentatör, moderator och skribent, tidigare även som musikredaktör.

Musiken

Ungefärliga tider

En dag när György Ligeti vandrade hem från skolan genom Budapest fick han en vision, eller snarare en uppenbarelse av ljud. Ett ljud som skulle vara statiskt men ändå förändras. “Jag skulle bli både en stor vetenskapsman som vann Nobelpriset OCH en stor kompositör”, säger Ligeti i en dokumentärfilm. “När jag skulle börja gymnasiet förstod jag att det inte gick. Det var inte jag som bestämde, det var den politiska situationen. Det fanns endast EN plats för en judisk student vid gymnasiet, och det blev inte jag som kom in.” Så Ligeti valde konsten och påbörjade sin jakt på den statiska musiken.

Lux aeterna kom till 1966, under Ligetis period som gästprofessor i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm, hans andra hemstad, med närhet till de svenska körernas världsklass och med kollegor och vänner som Eric Ericson och Ingvar Lidholm. Alla tänjde de på gränserna för vad instrumentet kör kan åstadkomma. Lux aeterna ska framföras “som från fjärran”, i ett ständigt pianissimo, och alla stämmors insatser ska vara “very gentle”, eller nästintill ohörbara, på ojämna sextondelar i en skimrande rytm. När basarna kommer in gör de det i falsett i ettstrukna oktaven, alltså minst en oktav högre än basar brukar göra entré på. Sopranerna ligger i minuter i sträck stilla i den svagaste nyans som är sångbar, på toner så höga att de flesta sångare kämpar med att ens nå dem.

I termen “mikropolyfoni” hade Ligeti hittat sin statiska musik, och den kommer till liv i Lux aeterna. Tonhöjder och rytmer ändras så långsamt att örat inte uppfattar själva förändringen. Klangfärg och dynamik liksom svävar; ett sound som är statiskt men ändå i ständig utveckling. Ligeti själv har beskrivit Lux Aeterna som “en spegelbild på en vattenyta som sakta krusas. När vattnet åter är stilla kan man skönja en ny bild.” Ligeti var inte religiös. Att använda texten “lux aeterna”, det eviga ljuset, ur den katolska dödsmässan var snarare en protest mot den totalitära politik han hade levt med i Ungern. Men Ligetis suggestiva mästerverk har en särskild lyster. Inte för inte utgör den soundtrack till en av historiens märkligaste Hollywwod-filmer: Stanley Kubricks 2001 – ett rymdäventyr.

Text: Janna Vettergren

Lars Johan Werle var huvudsakligen självlärd som tonsättare. I ungdomsåren var han flitig körsångare och jazzpianist. Hans enda formella musikstudier var musikvetenskap vid Uppsala universitet samt lektioner i kontrapunkt för Sven-Erik Bäck. Störst avtryck har Werle gjort som operatonsättare. Den experimentella kammaroperan Drömmen om Thérèse, inspirerad av Émile Zolas debutroman, banade väg för en lång och framgångsrik karriär som även omfattar exempelvis Resan, Tintomara och Animalen. Werle skrev dessutom filmmusik, bland annat till Ingmar Bergman-filmerna Persona och Vargtimmen.

I Werles första stycke för kör a cappella, Canzone 126 di Francesco Petrarca från 1967, visar han både sin känsla för språkbehandling och sin körvana men också den pluralistiska stil som präglar hans musik, i synnerhet de tidigare verken. Redan i Drömmen om Thérèse tre år tidigare var Werle en stilistisk kameleont, en tidig postmodernist som blandade influenser från olika epoker och miljöer för att uppnå önskad effekt och för att gestalta texten så tydligt som möjligt. På liknande sätt växlar Werle i Canzone 126 mellan renässans, romantik och modernism för att uttrycka textens ömma och sårbara kärlekslängtan.

Francesco Petrarca betraktas tillsammans med Dante Alighieri och Giovanni Boccaccio som en av den tidiga italienska litteraturens främsta företrädare. Petrarcas Canzoniere, ”sångbok”, består av 366 kärleksdikter till en viss Laura. Som prästvigd kunde Petrarca bara tråna på avstånd och dikterna behandlar såväl kärleken i sig som kärlekens och lustens förhållande till kristendomen. Kärleksuttrycken är dock sinnliga och intima, mänskliga i stället för kyskt symboliska. Med talade partier, viskningar, klusterackord och glissandon invävda i de skickligt skrivna körstämmorna åstadkommer Werle – som alltid – en genomtänkt och inträngande texttolkning.

Canzone 126 uruppfördes i Stockholm i april 1967 av Bel Canto-kören, den ensemble där den unge Werle själv en gång stod ibland sångarna. Sedan dess har det blivit ett av hans mest älskade och framförda stycken både i Sverige och utomlands.

Text: David Saulesco

Études pour piano, är en samling av 18 etyder för piano som György Ligeti komponerade mellan 1985 till 2001. Etyderna räknas till en av 1900-talets viktigaste kompositioner för instrumentet, där virtuosa tekniska utmaningar blandas med uttrycksfulla partier och ses som uppföljare till liknande verk skapade av Fréderic Chopin, Claude Debussy och Franz Liszt. Ligeti själv menade att han skrev etyderna för att förbättra sin egen otillräckliga teknik vid pianot.

Etyderna är uppdelade i tre böcker och egentligen hade Ligeti planerat att endast skriva 12 etyder, med sex stycken vardera i två böcker, men då han uppskattade komponerandet så mycket blev det slutgiltiga antalet 18.

I alla etyderna kan man höra inspirationen från klassiska pianister och kompositörer men även från jazz. Ligeti tog även inspiration från subsaharisk afrikansk kultur och dess användning av polyfoni och rytmik samt av geometriska mönster och fraktaler. Med Ligetis egna ord så var etyderna ”(…) vare sig avantgarde eller traditionella, inte tonala eller atonala. De är…etyder i ett pianistiskt och kompositoriskt sätt. De är producerade utifrån en väldigt simpel kärnidé, och leder från enkelhet till komplexitet: de beter sig som levande organismer.”

Arc en Ciel och Automne à Varsovie är etyd nummer fem och sex ur bok nummer 1. I Arc en Ciel (sv. Regnbåge) stiger och sjunker musiken som om det gled längs med en regnbåge. Av alla etyderna så är den här den som visar på mest inspiration från Debussy. Stycket har artikulationen Andante molto rubato, con eleganza, with swing – vilket resulterar i ett dansant men elegant stycke med jazziga undertoner.

Automne à Varsovie (sv.Höst i Warzawa) hänvisar till Warzaw Autumn, en årlig festival för samtida musik och är dedikerad till Ligetis polska vänner. Det är den sista etyden ur den första boken och på många sätt den mest rytmiskt utmanande. Här dyker melodiska motiv upp i som mest fyra olika metriska lager som går omlott. Huvudtemat är ett uttrycksfullt, nedåtgående lamentomotiv och stycket byggs senare upp som en fuga, men då varje del har olika taktarter vilket leder till att de upplevs röra sig i olika tempo. Musiken kollapsar sedan i en överraskande coda, och avslutas abrupt med en nedåtgående kromatisk skala i forte-fortissimo.

Text: Bodil Hasselgren

Lars Edlund skrev både vokalmusik och instrumentalmusik, men merparten av hans verk bestod av körmusik. Religionen var central i Edlunds liv, han konverterade till katolicismen efter ett antal klosterbesök, och kom att arbeta flera år som kyrkomusiker. Musik var för honom inget tidsfördriv, snarare en moralisk angelägenhet. Gloria ingår i den traditionella mässordningen som den ”stora lovprisningen” (Gloria in excelsis Deo – Ära vare Gud i höjden), oftast som en del i en hel mässa. Detta är dock ett fristående verk, och kom att komponeras efter Edlunds konvertering.

Gloria var inget beställningsverk, utan ett experiment på hans eget initiativ. Den första versionen skrevs för vokalgruppen Camerata Holmiae, och hade avsnitt där de fyra solisterna improviserade utifrån givna melodiska modeller, anpassade efter den gotländska kyrkan Laus akustiska förutsättningar. Lau är berömd för sin långa efterklang – tonen klingar ut först efter tolv sekunder i tom kyrka.

Vännen Eric Ericson såg partituret och övertalade Edlund att skriva det som ett körstycke utan improvisationerna, varpå resultatet blev ett enskilt verk för blandad kör och tenorsolist. Numera ingår Gloria som en del i Missa Sancti Nicolai, som var ett beställningsverk till den katolska kyrkan i Stockholm, Sankt Nikolais 700-årsjubileum.

Edholms intresse för äldre musik, framför allt barockmusik och gregoriansk sång, märks tydligt i verket. Liksom madrigalkonstens mästare lade han vikt vid att  lyfta fram texten och berättelsen, och körens olika klangmöjligheter används för att gestalta och ingjuta liv och känsla. För Edlund var pulsen den mest fundamentala delen. Klang och harmonik var inte oväsentliga, men definitivt av betydelse i andra hand.

Gloria är, med sin starka framtoning, mycket lämpligt att framföras konsertant och är numera ett etablerat repertoarverk.

Andreas Konvicka

 

Text: Andreas Konvicka

Esa-Pekka Salonen skapade detta a cappella verk för blandad kör specifikt till Radiokörens 75 års jubileum 2000. Två sånger till dikter av Ann Jäderlund baseras på två dikter, Djupt i Rummet och Kyss Min Mun från Ann Jäderlunds diktsamling Kalender röd levande av is som gavs ut samma år. För den andra dikten, Kyss min mun, ville Salonen försöka skapa en sensuell laddning i musiken, och sätta toner till ord som ”hal”, ”rund” och ”lös”, vilket passar till Jäderlunds närmast erotiska diktning.

Till Djupt i rummet presenteras texten i inledningen med en Palestrina-lik enkel kontrapunkt. Dikten är uppbruten till fonem, som används för att skapa ett slags musikaliskt spel som blir mer och mer virtuost tills det når sin kulmen. Verket avslutas med att dikten återkommer i form av en enkel koral med långsamma harmoniska vågor.

L’escalier du diable Djävulens stege är den trettonde etyden ur bok nummer 2 av György Ligetis Études pour piano och räknas ofta som en av de mest dramatiska i hela samlingen. Stycket är skrivet som en toccata, rör sig i ett slags sicksack mönster över tangenterna. Huvudmotivet är en kromatiskt nedåtgående rörelse, rytmiskt formad på ett asymmetriskt sätt. Olycksbådande åttondelsnoter, som delas mellan händerna, ökar gradvis från ett pianissimo i de lägsta registren till en våldsam kulmen i diskanten för att sedan börja om från botten igen. Till slut når den uppåtgående rörelsen, pianots högsta toner i ett våldsamt fortissimo. Styckets andra del följer direkt på det första, med ett s b-moll ackord och ett andra motiv med klockliknande, ringande ackord introduceras här. Med hjälp av polymetriska strukturer (då olika taktarter spelas på samma gång) skapas en upplevelse av att olika klockor slår samtidigt.

I den sista delen, eller stegen på stegen, av L’escalier du diable uppstår ett flertal andra motiv som spelas samtidigt med det hela avslutas med en coda, där den uppåtgående rörelsen till sist slutar i högsta C. Samtidigt ljuder dova klockor i diabolisk tritonus från den djupaste basen.

Stycket  tillägnades den tyska pianisten Volker Banfield som även genomförde uruppförandet i september 1989.

Text: Bodil Hasselgren

Uruppförandet av Drei Hölderlin Phantasien genomfördes 1983 av Radiokören i Berwaldhallen under ledning av Eric Ericson. Det är alltså även ett 40 års jubileum som firas i den här konserten.

För György Ligeti var Drei Hölderlin Phantasien något av en återgång till körmusiken  a cappella. Skriven 1982, hade Ligeti under en längre period fokuserat på större orkestrala eller instrumentala verk, och valde nu att återgå till den körmusiken utan ackompanjemang som han hade fokuserat på under sin ungdom i Ungern.

Drei Hölderlin Phantasien, eller Drei Phantasien nach Friedrich Hölderlin, som verket heter i sin helhet, är baserad på tre dikter av den tyske poeten och filosofen Friedrich Hölderlin (1770-1840) skriven för blandad kör om 16 röster. Dikterna Hälfte des Lebens (Hälften av livet), Wenn auf der ferne (Om jag ur fjärran) och Abendphantasie (Kvällsfantasier) är naturromantiska skildringar av ungdom, ålderdom, kärlek och saknad. Även om Hölderlins dikter säkerligen inspirerade Ligeti, så är texten i de tre satserna nästintill omöjlig att urskilja. I sann tonmålerisk anda så är musiken istället komponerad för att gestalta texten. De är fantasier kring Hölderlins texter istället för egentliga tonsättningar. Musikaliskt är Drei Hölderlin Phantasien mer strukturellt komplicerade och detaljerat genomarbetade än någonting som Ligeti skapat tidigare, samtidigt som den modala och rytmiska grunden går att finna i den ungerska folkmusiken. Själv kommenterade Ligeti verket så här: Mina tre fantasier är känslosamma, onomatopoetiska, överspända verk för 16 röster (inte mikropolyfona!)”

Med mikropolyfoni talar Ligeti om den musikaliska term och teknik som han själv skapade i vilken melodik och rytmik upphävs och där tonhöjder och rytmer långsmat förändras inom en mängd olika kluster men på ett sätt så att örat inte hinner uppfatta det. Det här gör att klangfärg och dynamik blir dominerande. Ligeti använde sig av mikropolyfonin i orkesterverket Atmosphères från 1961.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min (ej paus)


23 mars kl 19.45:
Välkommen på ytterligare en konsert denna kväll. Inne på Berwaldhallens scen ger Svensk Musikvår konserten Mina drömmars okända stationer, en konsert med Stockholms Saxofonkvartett och Linnéa Andreassen, mezzosopran. Klicka här för att boka din onumrerade gratisbiljett till konserten. Läs mer om konserten här.


Lär dig mer om György Ligeti i Sveriges Radio P2s Klassiska podden