arrow

Radiokören möter Nigel Short

Prisbelönade dirigenten och sångaren Nigel Short leder Radiokören i ett andaktsfullt och underhållande program. Från Francis Poulencs vackra Salve Regina till Bob Chilcotts tänkvärda Marriage to My Lady Poverty, liksom Bachs klassiska motett Singet dem Herrn, väntar en minnesvärd konsert för alla körälskare. Detta blir även Radiokörens efterlängtade första möte med publiken sedan i vintras.

Konserten inleds med jublande, virvlande sångstämmor och högtidliga rader ur Psaltaren: ”Stöt i horn vid nymåne och vid fullmåne på vår högtidsdag!” Nu när vi äntligen får välkomna publik till Berwaldhallen igen vill vi fira det genom att inleda varje konsert med en fanfar. John Rutters A Choral Fanfare är idealisk för sitt syfte och passar dessutom väl in i programmet som helhet: en både roande och tröstande konsert med idel guldkorn ur körrepertoaren.

Från jubel och gemenskap vänder programmet omedelbart till sorg och saknad. Den spanske renässanstonsättaren Alonso Lobo skrev motetten Versa est in luctum vid kung Filip II av Spaniens bortgång. Motettens text, från Jobs bok, är sorgligt aktuell i dessa tider: ”Min lyras klang har vänts i klagan, flöjtens toner ljuder som gråt.”

John Rutter är inte den ende engelske tonsättare som representeras på konserten. Liksom Rutter är Edward Elgar välkänd bland svenska lyssnare. Här i Berwaldhallen framfördes hans stora oratorium Gerontius dröm hösten 2019. Körstycket There is Sweet Music till en text av Lord Tennyson ger först ett anspråkslöst intryck, men de ständiga skiftningarna mellan två olika tonarter skänker musiken ett slags överjordiskt skimmer – och ställer dessutom krav på sångarna.

William Henry Harris var en uppskattad organist, körledare och pedagog som även komponerade en hel del sakral musik. Faire is the heaven för dubbelkör är ett av hans mest kända och älskade verk, en anthem med text av 1500-talspoeten Edmund Spenser. Som komponerande organist är inte Harris ensam; en av de mest kända i denna krets är väl Johann Sebastian Bach, vars motett Singet dem Herrn – även den för dubbelkör – också står på programmet. I slutet av 1700-talet lär den ha framförts för Mozart, som tyckte så mycket om den att han bad att få en kopia av noterna.

Bob Chilcott är en mycket populär engelsk körtonsättare och dirigent vars musik fått fäste även hos svenska körer. I sviten The Modern Man I Sing har han tonsatt tre dikter ur poeten Walt Whitmans diktsamling Leaves of Grass. Alla tre dikter följer och gestaltar Chilcott med stor känslighet och skicklighet. Marriage to My Lady Poverty är en meditation över hur livet skulle se ut utan begär till världsliga ting. Poeten Charles Bennett inspirerades till texten av en 1400-talsmålning avbildande Franciskus av Assisi.

Francis Poulencs körmusik hör till mångas favoriter, bland såväl sångare som lyssnare. Poulenc tonsatte Mariabönen Salve Regina 1941 i ett av Nazityskland ockuperat Frankrike. Poulenc höll låg profil under kriget men var samtidigt en hängiven anhängare av den franska motståndsrörelsen. Som nyväckt katolik, därtill homosexuell och dessutom med sympatier för sina av nazisterna tystade tonsättarkollegor finns många lager att upptäcka i Poulencs innerliga och uppriktiga musik.

Text: David Saulesco


RADIOKÖREN
Skriv ut

Medverkande

 

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträder Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik, något som fortfarande är en viktig ledstjärna för kören.

Den prisbelönade engelske dirigenten och sångaren Nigel Short var under åren 1994–2000 medlem av världsberömda vokalensemblen The King’s Singers. Vid millennieskiftet grundade han Tenebrae, en ensemble som under hans ledning blivit känd som en av världens bästa vokalensembler och som han fortfarande är dirigent och konstnärlig ledare för. Han leder även Tenebrae Consort, en mindre ensemble som fokuserar på verk skrivna för en liten grupp sångare. Har han återvänt flera gånger till The King’s Singers i rollen som dirigent och gästar ofta ledande körer runt om i Europa såsom BBC Singers, Danmarks Radios vokalensemble, Gallicantus, Ex Cathedra och MDR Rundfunkchor i Leipzig.

Som gästdirigent har han lett framstående orkestrar som BBC symfoniorkester, The English Concert, Londons symfoniorkester och Orchestra of the Age of Enlightenment. Hans liveinspelning av Faurés Requiem med Tenebrae och Londons symfoniorkester nominerades 2013 till en Gramophone Award. Även inspelningar av Mozarts Requiem med Chamber Orchestra of Europé och ett album med verk av Bernstein, Stravinsky och Zemlinsky med BBC symfoniorkester har hyllats av kritiker och lyssnare. 2018 nominerades Tenebraes album Music of the Spheres med sånger från de brittiska öarna till en Grammy för bästa körframförande.

Cellisten Johanna Sjunnesson har sedan 1999 sin hemvist i Sveriges Radios Symfoniorkester men rör sig även vant bortom orkestermusikens gränser. Som solist har hon framträtt i Berwaldhallen och på Konserthuset, på Grammisgalan och Polarprisbanketten, på Cirkus och Blå hallen i Stadshuset. Hon har medverkat på mängder av inspelningar för radio, tv och skivor som både kammarmusiker och som studiomusiker med artister i vitt skilda genrer. På senare år har hon även skrivit alltmer egen musik med inspiration från såväl barock och klassiskt till modern ambient-musik och den elektroniska musikscenen. Johanna har studerat vid Kungliga Musikhögskolan för Elmér Lavotha, samt utlandsstudier genom flera stora stipendier. 1997 tog hon solistdiplom med en debutkonsert på Konserthuset i Stockholm.

Ungefärlig konsertlängd: 60 min

Att du ska känna dig trygg som konsertbesökare i Berwaldhallen är viktigt för oss!
Här kan du läsa mer om hur ditt trygga konsertbesök går till och vad som gäller vid biljettköp.