arrow

INSTÄLLD - Tillsammans är vi starka

Medverkande

Musiken

Om konserten

Att spela Joseph Haydns Jesu sju sista ord på korset är en intensiv upplevelse för musikerna i en stråkkvartett. De sju långsamma satserna mellan inledningen och den avslutande jordbävningen – Terremoto – som enligt evangelisten Matteus skakade marken när Jesus dog ger utrymme för meditation över både Haydns personliga tolkningar och över en torterad, döende mans sista ord och sista timmar i livet. Kanske också över det faktum att människan i tvåtusen år har fortsatt göra sina egna lika illa.

Söder om Sevilla, halvvägs till Gibraltar, ligger andalusiska Cadiz – Europas äldsta oavbrutet bebodda stad. Strändernas ljus bländar mot den blå Atlanten. Sandstensvita husväggar skuggar trånga gränder och apelsinträdens blad rasslar i brisen på torget. När Jesuitprästen Padre José ärvde en förmögenhet i början av 1780-talet bestämde han sig för att bygga ett magnifikt ovalt kapell ovanpå det enkla underjordiska kapell där han verkade. Allra först beställde han musik av Europas mest kända tonsättare: Joseph Haydn. Den lilla staden Cadiz skulle få en påskgudstjänst de aldrig sett maken till.

Joseph Haydn hade nyligen fått sitt kontrakt hos prins Esterházy omförhandlat. Han hade nu möjlighet att publicera sin musik hos förläggare utanför det ungerska hovet, till och med skriva musik på beställning från andra än prinsen. Förfrågan från Padre José var överraskande detaljerad och innebar en stor utmaning, till och med för en tonsättare med åttio symfonier i bagaget.

Att skriva sju långsamma satser i rad var ingen lätt uppgift. Musiken skulle fördjupa gudstjänstbesökarnas upplevelse av de sju bibelorden, då prästen förflyttade sig från predikstolen till altaret mellan läsningar och betraktelser. Haydn hittade till sist inspiration i de faktiska bibelordens talade rytmer. Han gjorde dem till musikaliska teman i ett niosatsigt verk för kammarorkester, senare omskrivet för stråkkvartett av Haydn själv.

Haydn hade aldrig varit i Cadiz men fick påskens tradition i den uråldriga staden beskriven för sig. “Kyrkans väggar, fönster och pelare var klädda i svart tyg och endast en enda stor lampa som hängde från kupolens mitt bröt det djupa mörkret” skrev Haydn i förordet till en utgåva. Till denna intensiva atmosfär av mystik lät Haydn sin musik skapa en ny dimension.

I denna konsert formad kring ord möts vi för en stund av gemensam eftertanke. Jesu sista sju ord på korset blir till sju betraktelser över våra framtidsutmaningar. Vilka är de och hur kan orden hjälpa oss vidare? Vi möter Haydns musik med filosofi, med tro, med humanism.

Text: Janna Vettergren