arrow

RADIOKÖREN TOLKAR SCHNITTKE & BRAHMS

Alfred Schnittkes 12 botpsalmer bygger på en 1500-talshandskrift som handlar om människans synd och längtan efter frälsning, och är musikaliskt en kamp mellan mörker och ljus. Johannes Brahms sakrala Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen avslutar denna konsert med Radiokören och Kaspars Putniņš i Högalidskyrkan.

 

Plats: Högalidskyrkan

Den ryske tonsättaren Alfred Schnittke lär ha sagt att han med sin Konsert för kör ville skapa ett verk med ”djupa rötter”, en beskrivning som skulle kunna stämma in nog så väl på 12 botpsalmer. Schnittke hade redan i slutet av 60-talet vänt sig bort från tolvton och modernism och i stället blandat, ibland ganska vilt, musik från olika epoker och stilar. Men efter att i början av 1980-talet ha drabbats av en massiv hjärnblödning, dödförklarats och återuppstått, fick hans musik en allvarligare ton.

År 1988 möjliggjorde perestrojka och glasnost firandet av Rysslands kristnande år 988. Med anledning av jubileet tillkom 12 botpsalmer, ett verk med ett eget och samtida uttryck men på samma gång djupt rotat i den rysk-ortodoxa hymntraditionen. Som titeln antyder är det knappast en festlig jubileumskantat det är frågan om, snarare är ett verk som avhandlar frågorna: Min själ, varför lever du i synd? Din livstid tryter. Är du inte rädd för en förskräcklig dom?

Stycket bygger på poetiska texter som behandlar synd och frälsning skrivna av en anonym munk någon gång på 1500-talet. Musiken, som uttrycker intensiva känslor och den förnimmelse av skräck som ligger bakom texterna, kan stundom upplevas som kylig, nästan rå, för att sedan skifta till värme och passion. Den tolfte och avslutande botpsalmens vokalis blir till en reflektion över allvaret i de elva föregående.

I mitten av 1850-talet utbytte Johannes Brahms och violinisten och vännen Joseph Joachim övningar i kontrapunkt en gång i veckan. Flera av övningarna blev till körmusik och provades i de körer som Brahms dirigerade och som fungerade som laboratorier för hans arbete. I Brahms läroprocess ingick också studier av äldre musik och den stora notsamling han lämnade efter sig innehöll åtskilliga avskrifter av musik från 15-, 16- och 1700-talen.

Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? – Varför ges ljus åt den eländige och liv åt de som har sorg i själen? – är den första av två motetter som utgör Brahms opus 74 och som stilmässigt lutar sig mest mot Bach. Motetterna tillägnades dessutom den kände musikforskaren Philip Spitta som hade just Bach som specialitet. I op 74 nr 1 bygger Brahms ett stort, personligt verk där textbehandlingen är känslomässigt medveten och effektiv. Tre bibeltexter av olika ursprung som behandlar existentiella frågor om mänskligt lidande, uppmanar människan att vända sig till Gud, samt betonar att de lyckliga är de som är tålmodiga. Tillsammans med den avslutande Luther-koralen fogar Brahms ihop delarna till en sammanhängande bön, ett berättande som mynnar ut i förtröstan på Gud.

Text: Karin Ekedahl


RADIOKÖREN

dot 2024/2025

Skriv ut

Ingen biljettförsäljning sker på plats, men du kan köpa din digitala biljett fram till konsertstart.

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

&

Kaspars Putniņš är chefsdirigent för Radiokören sedan 2020, och nytillträdd chefsdirigent för Lettiska radions kör som han arbetat nära i över 30 år. Han var tidigare chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör åren 2014–2021. Som gästdirigent uppträder Putniņš regelbundet med bland andra RIAS kammarkör, SWR Vokalensemble Stuttgart, Collegium Vocale Gent, DR Vokalensemblet, Nederländska radions kör, NDR Vokalensemble Hamburg och Chorwerk Ruhr.

Putniņš är en van uttolkare av såväl renässanspolyfoni som romantiska körverk, men har under hela sin karriär haft som sin huvudsakliga inriktning att verka för och inom den samtida körmusiken. Han har odlat täta kontakter med baltiska och nordiska tonsättare såsom Maija Einfelde, Mārtiņš Viļums, Gundega Šmite, Toivo Tulev, Lasse Thoresen, Gavin Bryars and Andris Dzenitis. Han har även initierat flera sceniska projekt i samarbete med skådespelare och visuella konstnärer och arbetat nära unga körsångare och dirigenter, till exempel som konstnärlig ledare för Tenso Europe Chamber Choir åren 2013–2017.

Hösten 2023 släpptes Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra och Fyra sånger för dubbelkör, inspelade tillsammans med organisten Johan Hammarström. Hans katalog av skivinspelningar inkluderar även bland annat Pēteris Vasks Māte saule, Jonathan Harveys The Angels, Sergej Rachmaninovs Vigilia och Alfred Schnittkes Konsert för kör. Skivan med Schnittkes Psalms of Repentance och Arvo Pärts Magnificat och Nunc dimittis, inspelade med Estlands filharmoniska kammarkör, belönades 2018 med både Gramophone Award och Diapason d’Or.

Kaspars Putniņš har tilldelats två av Lettlands främsta utmärkelser för sitt musikerskap: det stora musikpriset Lielā mūzikas balva och Lettiska ministerrådets bragdpris inom kultur och vetenskap. För sin gärning som chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör belönades han 2019 med den estniska kulturstiftelsen KULKA:s årliga pris. Putniņš är född i Riga i Lettland och var bara 26 år gammal när han först tillträdde som dirigent för Lettiska radions kör.

Ungefärlig konsertlängd: 1 timme 15 min

Upptäck mer av Brahms känslosamma och ofta strukturellt komplexa musikvärld i Klassiska podden: