Kvinnans frigörelse och jämlikhetskamp var på stark framfart för hundra år sedan. Detta skedde också inom musiken. Kvinnor som komponerade gick från att skriva kammarmusik för hemmiljö till operor och orkesterverk för stora konsertsalar. Dittills hade komponerande kvinnor inte ansetts ha de ”stora känslor” som behövdes och trycktes bort från rampljuset. Ett glapp uppstod i musikhistorien.

– Den här konserten och dokumentärserien är ett riktigt drömprojekt att jobba med. Cathrine Winnes är en formidabel dirigent, men hon är också en riktig TV-begåvning. Förutom att publiken kommer att få makalöst bra musik till dels, så bjuds vi spännande historia och stor underhållning, säger Ella Petersson, musikredaktör på SVT och värd för kvällen. Konserten spelas in av SVT för att bli en del i en dokumentärserie.

Sveriges Radios Symfoniorkester leds genom konserten av dirigent Cathrine Winnes och gästartister är pianisterna Ingrid Andsnes och Terés Löf. I konserten spelas musik av kompositören Ethel Smyth, suffragetten som kastade sten i de borgerliga salongerna för rätten att rösta och som senare dirigerade sina medsystrar med en tandborste genom fängelsefönstret. Vi möter geniet Lili Boulanger, syster till inflytelserika Nadia. För att inte tala om Fanny Mendelssohn som trots egen superbegåvning fick stå i skuggan av sin bror Felix. Clara Schumann var en av sin tids största pianovirtuoser som också skrev en stor mängd musik – hennes karriär tog dock fart först efter maken Roberts död. Dessutom musik av Signe Lund, Helena Munktell, Kaija Saariaho och Grazyna Bacewicz.

– Konserten blir ett viktigt statement och ett oerhört värdefullt dokument. Sveriges Radios Symfoniorkester har ett långsiktigt mål med en jämställd programläggning. Ännu har vi inte nått ända fram men andelen kvinnliga kompositörer ökar varje år genom ett medvetet arbete, säger Helena Wessman, konserthuschef i Berwaldhallen.