arrow

40 ÅR AV MUSIK: EN KÖR, FYRTIO STÄMMOR

Radiokören och Andrew Manze är, som dirigenten själv hade kunnat säga, ”a match made in heaven”. Tillsammans firar de Berwaldhallens 40-årsjubileum med bland annat Brittens Hymn to St. Cecilia, det första körstycke som framfördes i Berwaldhallen, och Sven-David Sandströms tolkning av Purcells ömsinta Hear My Prayer. Dessutom Thomas Tallis magiska motett Spem in alium, här med ett specialskrivet preludium av världsberömda Unsuk Chin.  Missa inte denna galakonsert som även kommer att bjuda på spännande överraskningar.

Året var 1942 och på det svenska fartyget M/S Axel Johnson befann sig Benjamin Britten, på en sju veckor lång resa från New York till Liverpool. Under överfarten, mitt under brinnande krig, skrev han ett körstycke fyllt av luft och ljus – Hymn to St Cecilia. Sankta Cecilia levde i Rom, troligen under 200-talet, och räknas som kyrkomusikens skyddshelgon. Hon firas, särskilt i England, den 22 november som för övrigt var Brittens födelsedag. Texten är skriven av poeten och vännen W. H. Auden, vars verbala pyroteknik i kombination med Brittens eleganta musik i sanning blir en lovsång till själva musikens själ. Vad passar väl bättre än att fira ett konserthus med en hyllning till musikens beskyddare?

Än mer passande är det eftersom Hymn to St. Cecilia var det första körstycke som framfördes i Berwaldhallen. På samma konsert sjöngs även Johannes Brahms sista körstycken, Fem sånger för kör a cappella. Med största allvar tog sig Brahms an genren, som alltid med den klassiska traditionen i bakfickan. Även om formen är driven och strikt blommar tonsättaren ut i en betagande poetisk romantik. Bitterljuva klanger med något av den mörka stämning som smög sig in i Brahms sena musik, men kanske ändå med en ljusning i dur i sista satsen av vad som kan anses vara hans absoluta körhöjdpunkt.

Varför inte fira fyrtio år med fyrtiostämmig musik? Thomas Tallis skrev enligt en anekdot motetten Spem in alium för att matcha italienaren Alessandro Striggios fyrtiostämmiga mässa som hade dykt upp vid det engelska hovet där Tallis tjänstgjorde. Därmed åstadkom Tallis ett av den engelska renässansens största mästerverk, ett stycke som för några år sedan fick en oväntad renässans och avancerade på engelska topplistor då verket är centralt i E. L. James kioskvältare Fifty Shades of Grey. Till detta fantastiska verk har världsstjärnan Unsuk Chin specialskrivit en pendang, ett inledningsstycke där Tallis förtröstansfulla motett möter Chins suggestiva tonspråk.

Denna omfångsrika konsert rymmer även några av våra största svenska körtonsättare. Anders Hillborgs legendariska Mouyayoum, ett suggestivt, ordlöst klangstycke, ansågs på 1980-talet vara omöjligt att sjunga men har med tiden blivit en internationell körklassiker. Sven-David Sandström möter barockmästaren Henry Purcell i Hear My Prayer, ett av musikhistoriens mest innerliga uttryck för sorg och modlöshet som i Sandströms händer får den betryckta människans bön att ljuda över århundradena.

Text: Karin Ekedahl


RADIOKÖREN Skriv ut

Medverkande

 

Radiokören är som en bergsbestigare i musikvärlden. Flera hundra år av svensk a cappella-tradition i kombination med framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar, liksom samarbeten med några av världens bästa dirigenter, har etablerat Radiokören som en av de främsta ensemblerna i sitt slag. Genom Sveriges Radio P2 når kören inte bara konsertpubliken utan också en mängd lyssnare i etern och på webben.

I maj 1925 hade Radiokören sin allra första konsert och ribban lades högt redan från början. När ensemblen grundades var ett av dess uppdrag att ”verka på en hög ideell, kulturell och konstnärlig nivå”. Den legendariske körledaren Eric Ericson utvecklade kören till en världsberömd ensemble och under hans ledning lockades tonsättare som Paul Hindemith, Frank Martin och Igor Stravinsky till Stockholm. Där fick de höra sin musik framförd som de aldrig hört den tidigare. Även svenska tonsättare skrev körmusik på nya sätt, inspirerade av den unika ensemblens möjligheter.

I januari 2011 utsågs Radiokören till en av världens tio bästa körer av den brittiska tidskriften Gramophone. Körens skivinspelningar har belönats med exempelvis det prestigefyllda Edison Klassiek (Mass & Motets, 2015) och Diapason d’Or (Nordic Sounds, 2011). Regelbundna turnéer hör till körens verksamhet och vid utdelningen av Musikexportpriset 2010 belönades ensemblen med regeringens hederspris för att de ”under mer än ett halvsekel satt den svenska körmusiken på kartan”. I november 2017 gästade Radiokören Lincoln Center i New York City tillsammans med Svenska Kammarorkestern och dirigent Thomas Dausgaard med Beethovens Missa solemnis. I april 2018 gjorde de Mozarts Mässa c-moll med Berlinfilharmonikerna under ledning av Daniel Harding vid tre utsålda konserter och tidningen Tagesspiegel skrev: ”Det är med rätta kören anses vara en av de bästa av sitt slag.”

Under säsongen 2018–2019 kommer Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester att göra flera storslagna verk för kör och orkester, som Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht och Brahms Ein deutsches Requiem. Naturligtvis hyllar kören sin tidigare chefsdirigent, Eric Ericson, med en jubileumskonsert helt i Ericsons egen anda med banbrytande ny musik och portalverk ur körrepertoaren. Samarbetet med Jacob Mühlrad fortsätter med ett nytt uruppförande i november 2018, det mångbottnade stycket Time. Under säsongen uruppför Radiokören även spännande ny musik av Ylva Skog, Malin Bång, Lisa Streich och högaktuella Raminta Šerkšnytė. I april 2019 väntar en gränsöverskridande konsert med den prisbelönade sångerskan Ane Brun och dirigent Hans Ek. Ett nytt år fyllt av överraskningar och fantastisk musik.

Engelske dirigenten och barockviolinisten Andrew Manze hyllas som en av sin generations mest inspirerande dirigenter med en kombination av både bred och djup repertoarkännedom, sällsynt kommunikationsförmåga och en osviklig utstrålning. Sedan hösten 2014 är han chefsdirigent för NDR Radiophilharmonie, Nordtyska radions symfoniorkester, ett uppdrag han behåller till sommaren 2023. Han har nyligen debuterat med Boston Symphony Orchestra, Concertgebouworkestern i Amsterdam och NDR Elbphilharmonie. Som hett eftertraktad gästdirigent världen över han har uppträtt med exempelvis Los Angeles Philharmonic, The Hallé i Manchester och Camerata Salzburg. Han är även förste gästdirigent för Royal Liverpool Philharmonic sedan hösten 2018, med vilka han spelar in Ralph Vaughan Williams alla symfonier. The Telegraph beskrev honom i november 2016 som ”den bäste av alla nu levande Vaughan Williams-uttolkare”. Han är också verksam som lärare, musikskribent och redaktör, fellow vid Royal Academy of Music och gästprofessor vid Norges musikhögskola i Oslo.

 

 

 

Marc Korovitch är chefsdirigent för Paris ungdomskör, Jeune chœur de Paris, och arbetar regelbundet med bland andra Franska radions kör och den framstående franska kören Accentus. Med SWR Vokalensemble har han bland annat spelat in Ravels Daphnis och Chloé och framfört Berlioz Romeo och Julia, även tillsammans med NDR Chor. 2017 deltog Korovitch och kören Accentus vid invigningen av det nya konserthuset La Seine Musicale i Paris. Han uppträder vid festivaler runt om i världen som Mozartwoche i Salzburg, Festival de Radio-France i Montpellier, Mostly Mozart Festival i New York och Recontres Musicales i Évian i Frankrike.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim (inkl. paus)

GÖR DITT KONSERTBESÖK DEN 5 OKTOBER TILL EN HELHETSUPPLEVELSE!

UPPTAKT! Musikrevyn i P2 gästar Berwaldhallen  för ett specialavsnitt med kör i fokus. Start kl 12.30 i Berwaldhallens foajé.

GUIDAD VISNING Vill du följa med bakom kulisserna i Sveriges Radios konserthus? Före varje jubileumskonsert har vi visningar med ett begränsat antal platser. Öppet för dig som ska gå på efterföljande konsert. Pris: 75 kr/biljett.
Köp biljett till kl 13.30
Köp biljett till kl 14

Efter konserten håller baren öppet på det nyrenoverade entréplanet. Välkommen!

Ingår i följande abonnemang: