Eric Ericson Award 2024
Tre av världens absolut bästa unga kördirigenter som gått vidare från semifinalerna ska nu göra upp om segern på denna finalkonsert med Radiokören, Zero8 och S:t Jacobs Kammarkör. Det kommer att bli en rafflande final med körkonst på högsta nivå.
Radiokören under ledning av finalisterna. Under juryns röstning framträder två gästande körer.
Läs mer om Eric Ericson Award
Konserten sänds live på Berwaldhallen Play
Den internationella tävlingen för unga kördirigenter, Eric Ericson Award, arrangeras till minne av Eric Ericsons stora kulturgärning som kördirigent och pedagog och är i dag världens främsta kördirigenttävling. Vinnaren får möjlighet att arbeta med 10 av Europas ledande radiokörer samt erhåller en prissumma på 100 000 kronor, som tillhandahålls av Rosenborg Gehrmans Stiftelse. De båda andrapristagarna får varsitt stipendium på 25 000 kronor.
Priset strävar efter att uppnå en mycket hög konstnärlig och konkurrenskraftig nivå inom kördirigering, som motsvarar den status som Eric Ericson erhöll världen över under sin aktiva tid.
Eric Ericson Award arrangeras av Sveriges Radio i regi av Berwaldhallen, och i samarbete med Kungl. Musikaliska Akademien med stöd av The Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Märta Christina och Magnus Vahlquists Stiftelse, Rosenborg Gehrmans Stiftelse samt Europeiska radio- och TV-unionen (EBU). Tävlingen är planerad att hållas vart tredje år.
År 2021 vann Krista Audere från Lettland Eric Ericson Award och har sedan dess, som en del av priset, gett konserter med ett tiotal europeiska radiokörer. Hon har även blivit utnämnd till första gästdirigent för Radiokören.
På finalkonserten får vi möta de 3 finalisterna framtagna från 84 sökande då de dirigerar Radiokören i varsitt körstycke ur den västerländska musiktraditionen. Dessutom kommer också manskören Zero8 och S:t Jacobs Kammarkör framträda med varsitt program.
Text: Bengt Arwén
Medverkande
Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.
Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.
Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.
Zero8 är en Stockholmsbaserad manskör som grundades 2007 av en grupp studenter från Stockholms Musik Gymnasium. Med grunden i barbershop, sjunger kören även musik ur den klassiska repertoaren och låter de två genrerna influera varandra.
Kören leds av Rasmus Krigström, sångare i Ringmasters som 2012 blev världsmästare i Barbershop, och består av 20-50 sångare och barbershoppare i världsklass. Bland Zero8 meriter kan nämnas en topp 3 placering i International Barbershop Chorus Competition, en Grand Prix-vinst på Rimini International Choral Competition, tre CD-skivor samt återkommande medverkande i Sveriges Television.
Rasmus Krigström började sjunga i kör vid fem års ålder. Han gick på Adolf Fredriks musikklasser och Stockholms musikgymnasium, och sjöng vid nitton års ålder redan i några av Stockholms bästa amatörkörer.
Krigström började studera kördirigering och pedagogik på Musikhögskolan i Stockholm 2007. Vid samma tid började han arbeta professionellt med kör- och ensemblesång, exempelvis i Radiokören, arrangera musik för vokalgrupper.
2006 började Krigström sjunga lead i barbershopkvartetten Ringmasters, som blev International Quartet Champions 2012, den första icke-amerikanska kören att vinna. Ringmasters har turnerat världen över och bland annat varit gästlärare på Harmony University i USA. Krigström coachar även barbershopkörer och kvartetter och är certifierad domare i barbershopgenren. Han är även dirigent för Zero8 och med-dirigent för Pearls of the Sound i Helsingborg.
S:t Jacobs Kammarkör grundades 1980 och hette först S:t Jacobs ungdomskör men bytte 1990 till sitt nuvarande namn. Kören har alltsedan starten varit aktiv i S:t Jacobs kyrka och i Storkyrkan och har alltid haft ambitionen att förvalta och utveckla S:t Jacobs kyrkas kör- och musikliv.
Kören har en gedigen meritlista: regelbundna konserter, aktivt deltagande i kyrkans gudstjänstliv, konsertturnéer, körtävlingar, musikfestivaler, körinternat, CD- och radioinspelningar, beställningar av nya verk, samarbeten med dirigenter, instrumentalister, orkestrar och andra körer. Under åren har över 500 sångare varit med i kören och fått den att utveckla sin konstnärliga profil.
S:t Jacobs Kammarkör framträder regelbundet vid gudstjänster och konserter i S:t Jacobs kyrka och i Storkyrkan i centrala Stockholm. Körens repertoar består såväl av a cappella-musik från olika stilar och epoker som storskaliga verk för kör och orkester. Kören har vunnit flera av Europas främsta körtävlingar, bland annat European Grand Prix, och deltar regelbundet i stora internationella festivaler. Kören representerade Sverige vid IFCM:s sjätte världssymposium för körmusik i Minneapolis i USA tillsammans med Eric Ericson för att demonstrera ”the Swedish choral miracle”. Kören leds av Gary Graden.
Gary Graden föddes i USA och studerade vid Clark University, Hartt School of Music och vid Aspen Summer Music Festival samt kördirigering för Eric Ericson och orkesterdirigering för Kjell Ingebretssen på Musikhögskolan i Stockholm. Graden har sjungit i Eric Ericsons Kammarkör och har varit medlem i vokalensemblen Lamentabile Consort.
Graden är idag domkyrkokantor i Storkyrkan och S:t Jacobs kyrka och har tidigare varit lärare på Stockholms Musikgymnasium där han grundade Stockholms Musikgymnasiums Kammarkör. Med denna kör och S:t Jacobs Kammarkör har han med stor framgång deltagit i en lång rad körfestivaler och körtävlingar i Europa och Sverige. Graden har även deltagit i många festivaler som IFCM World Symposium i Minneapolis och Kyoto, samt vid ACDA National Convention i USA. Han är en efterfrågad dirigent, lärare och jurymedlem både nationellt och internationell och har dirigerat en lång rad utländska körer som SWR Vocal Ensemble, Orpheus Vokalensemble, Jauna Muzika, Pro Coro Canada, the Formosa Singers, The Singapore Ensemble Singers och IFCM World Youth Choir.
Med trion WÅG (Wager Åstrand Graden) utforskar och experimenterar Graden med improvisationsmusik för röst och instrument och med S:t Jacob/Storkyrkans vokalensemble framför han repertoar från alla epoker för soloröster och liten ensemble. Förutom sitt intresse för nutida musik har Graden även framfört större verk som Händels Messias, Mozarts requiem och c-mollmässa, Bachs passioner och h-mollmässa, liksom rekvier av Brahms, Duruflé, Fauré och Michael Haydn.Hans arbete som dirigent och sångare finns dokumenterat på ett flertal radioinspelningar och CD-skivor.
År 2005 utsågs Gary Graden till Årets körledare. 1998 fick han Johannes Norrby-medaljen och år 2009 erhöll han tillsammans med S:t Jacobs Kammarkör Guidoneumpriset från Fondazione Guido d’Arezzo i Italien.
Musiken
Ingvar Lidholm var på många sätt en centralgestalt inom svensk 1900-talsmusik: som tonsättare, mångårig medarbetare i Sveriges Radio och som pedagog tillhörde han utan tvekan 1900-talets mest tongivande svenskar i musiklivet. Lidholm var dessutom medlem av den inflytelserika Måndagsgruppen: en grupp tonsättare, musiker och forskare som under 1940-talet diskuterade musik hemma hos Karl-Birger Blomdahl i Stockholm och som argumenterade för en förnyelse av svenskt musikliv.
Men även om Lidholm ingick i denna grupp, var han också en konstnärspersonlighet som var angelägen om att utveckla sin egen självständighet och att ständigt förnya sig. ”Allt som man gör för första gången är etyder. Och för mig blir allting etyder eftersom jag skriver allting för första gången – och sista” sade han en gång.
Lidholms meritlista inkluderar såväl opera, balett och orkesterverk som solostycken för röst eller instrument, men många associerar kanske ändå hans namn närmast med körmusik. Han hade ett nära samarbete med Radiokören och dess mångåriga ledare Eric Ericson, och Lidholm tvekade inte att utmana både lyssnare och sångare i sina nyskrivna körverk.
I sitt a cappella-verk De profundis från 1983 tonsatte Lidholm psaltarpsalm 130, en dramatisk bön om längtan efter förlåtelse från Gud: ”Ur djupen ropar jag till dig, Herre; lyssna när jag bönfaller dig!” Lidholm sätter den latinska bibeltexten jämsides med ett citat från Strindbergs Ett drömspel. Citatet är hämtat från den till en kyrka förlagda doktorspromotionen, där dramats huvudperson frambesvärjer en ångestfylld bön från kyrkans församling. De profundis inkluderades också senare just i Lidholms opera, Ett drömspel.
Trots att De profundis bara är cirka tio minuter långt har Lidholm åstadkommit ett verk med stor variation i uttrycket och en rafflande och spänningsfylld dramatik. De inledande minuterna är vikta åt textutdragen från psaltarpsalmen, och bjuder på en närmast atmosfärisk stämning med drömlik musik. Sopran- och altstämmorna har ett härligt skirt och transparent uttryck, som om de svävade i luften över de suggestiva herrstämmorna.
Men snart hörs även Strindbergs text – ”Förbarma Dig! Hör oss!” – texterna börjar gå omlott och tonspråket blir successivt allt tätare, kärvare och mer intensivt. Mot slutet hörs en sista andhämtning: med närmast eterisk klang sjunger tenorerna ”Fräls oss för din barmhärtighets skull!” innan musiken återigen sväller i intensitet, mot den effektfulla avslutningen. Med De profundis visade Lidholm sin enorma skicklighet som vokaltonsättare. Det är sannerligen ett verk som har förmågan att ta andan ur sin lyssnare.
Text: Axel Lindhe
Schönberg hade ännu inte lämnat den traditionella harmoniken bakom sig. Han hade inte skrivit mycket körmusik men var med ett par dussin sånger och, naturligtvis, de två första satserna av kantaten Gurre-Lieder inte främmande för den mänskliga rösten. Året var 1907 och även om Schönberg fortfarande var senromantiker när han skrev körstycket Friede auf Erden är det lätt att förstå att de kapabla sångarna i Wiener Singverein inte förstod hur de skulle ta sig an Schönbergs stycke när de skulle uruppföra det året därpå.
Friede auf Erden är tonalt, men följer inte den förväntade logiken hos tonal musik. För körsångarna som var vana vid Brahms, Bruckner och Mahler visade sig detta vara övermäktigt. Schönberg själv förstod nog verkets svårighetsgrad. I ett manuskript har han skrivit att stycket ”skall framföras utan ackompanjemang; bara i sådant fall att intonationen kräver det skall orgelackompanjemang tillföras”. När till slut två andra körer – sammanlagt 200 sångare – uruppförde stycket i december 1911 var det till orkester, som förvisso spelade ”så tyst att de knappt hördes” enligt dirigenten själv.
Texten är skriven av den schweiziske 1800-talsförfattaren Conrad Ferdinand Meyer och publicerades i julupplagan av en familjetidning 1886. Meyers dikt tar avstamp i bibelhistorien om Jesu födelse, ger en dyster och våldsam skildring av världshistorien sedan dess, men avslutar med ett budskap om fred och rättvisa, en utopi för samtiden men ett löfte som framtida generationer skulle uppfylla. Schönbergs musik framhäver textens sakrala perspektiv. Klangerna och motiven som ackompanjerar fredsfurstens ankomst i början återkommer i slutets framtidsperspektiv. Musiken är suggestiv och gripande, definitivt romantisk, men hör än i dag till de mer utmanande styckena i körrepertoaren.
Schönberg själv skrev 1923 att fred på jorden, Friede auf Erden, var ”en illusion skapad i min tidigare oskuldsfullhet”. Med ett världskrig nyligen avslutat, Europa i spillror och destruktiva krafter i rörelse är det förståeligt att han såg tillbaka på sitt körstycke med dyster, kanske en smula uppgiven, blick. Fem år senare uttryckte dock Anton Webern, en av Schönbergs elever, odelad förtjusning och vördnad inför stycket och, må det sägas, är också den bild som delas av de flesta som drabbas och berörs av dess innerlighet: ”Har du överhuvudtaget hört ditt eget körstycke? I så fall, vet du själv hur vackert det är? Det saknar motstycke! Vilka klanger!”
Text: David Saulesco
Ungefärlig konsertlängd: 2 timmar
Biljetter
Fler konserter
RADIOKÖREN TOLKAR SCHNITTKE & BRAHMS
Chefsdirigent Kaspars Putniņš leder Radiokören i Alfred Schnittkes ikoniska 12 botpsalmer och sakral musik av Johannes Brahms.
Dark Paradise – porträtt av Lana Del Rey
Ett nyskapande porträtt av Lana Del Reys egensinnigt sorgsna musik med Jennie Abrahamson, Moto Boy och Radiokören under ledning av Hans Ek.
JULKONSERT 2024
I Berwaldhallen firas julen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören som bjuder på traditionell och stämningsfull julmusik från den klassiska repertoaren.