arrow

Radiokören & Nils Landgren: Sonnets of Darkness and Love

Radiokören tillsammans med trombonisten och vokalisten Nils Landgren under ledning av chefsdirigent Kaspars Putniņš tolkar återigen Sonnets of Darkness and Love, ett av den svenske kompositören Sven-David Sandström sista verk med texter hämtade från Höga visan, William Shakespeare, Federico García Lorca och Friedrich Nietzsche.


RADIOKÖREN dot 2023/2024
Skriv ut

Medverkande

 

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.

&

Kaspars Putniņš är chefsdirigent för Radiokören sedan säsongen 2020/21. Han är även ständig dirigent för Lettiska Radions Kör sedan 1994, och var chefsdirigent för Estlands Filharmoniska Kammarkör 2014–2021. Som gästdirigent uppträder han regelbundet med bland andra RIAS Kammarkör, SWR Vokalensemble i Stuttgart, Collegium Vocale Gent, DR Vokalensemblet, Nederländska Radions Kör och NDR Vokalensemble i Hamburg.

Putniņš är en van uttolkare av såväl renässanspolyfoni som känslostarka romantiska verk, men har som sin huvudsakliga konstnärliga inriktning att främja den samtida körmusiken. Han har odlat täta kontakter med baltiska och nordiska tonsättare såsom Maija Einfelde, Mārtiņš Viļums, Gundega Šmite, Toivo Tulev, Lasse Thoresen, Gavin Bryars and Andris Dzenitis. Han har även initierat flera sceniska projekt i samarbete med skådespelare och visuella konstnärer.

Han har gjort flera skivinspelningar, bland annat av Pēteris Vasks Māte saule, Jonathan Harveys The Angels, Sergej Rachmaninovs Vigilia och Alfred Schnittkes Konsert för kör. Skivan med Schnittkes Psalms of Repentance och Arvo Pärts Magnificat och Nunc dimittis, inspelade med Estlands Filharmoniska Kammarkör, belönades 2018 med både Gramophone Award och Diapason d’Or. Hösten 2023 släpptes Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra och Fyra sånger för dubbelkör, inspelade tillsammans med organisten Johan Hammarström.

Trombonisten Nils Landgren förkroppsligar orden mångsidighet, nyfikenhet och entusiasm. Han spelade med artister som Björn Skifs, Thad Jones och ABBA innan han påbörjade sin solistkarriär och, sedan grundandet 1992, som frontman för hyllade ensemblen Nils Landgren Funk Unit. Han är en flitig studioartist och som har medverkat på en bra bit över 50 skivor sedan det första soloalbumet från 1984.

1998 påbörjade Nils sitt långa samarbete med NDR Big Band i Hamburg, först som sektionsmusiker och senare som konstnärlig rådgivare, ett samarbete som varade till 2012. Han har även varit konstnärlig rådgivare för prestigefyllda Jazzfest Berlin i fem år och för Bohuslän Big Band mellan 2007 och 2015. 2012 tillträdde Nils som konstnärlig ledare för tyska Jazz Baltica Festival efter att ha spelat på festivalen sedan den grundades 1991. 2006 hade vad Nils själv beskriver som något han länge drömt om premiär: Christmas With My Friends, en stjärnspäckad konsert som har blivit ett älskat, återkommande inslag till julen.

Nils har tilldelats två medaljer av Kung Carl XVI Gustaf: Litteris et Artibus och Medaljen för tonkonstens främjande. Bundespresident Frank Walther Steinmeier har också förärat honom med Bundesverdienstkreuz. Nils är hedersdoktor vid Karlstads universitet och professor vid Hochschule für Musik und Theater i Hamburg.

Musiken

Ungefärliga tider

Hösten 2018 träffades fyra herrar i Stockholm för att diskutera en idé. Den danske dirigenten Mogens Dahl ville beställa musik och sångaren Jakob Holtze var anlitad för ta fram texter att tonsätta. Sven-David Sandström skulle skriva musiken och Nils Landgren framföra den tillsammans med Mogens Dahls Kammarkör. De enades alla om att det skulle bli ett större verk som skulle vara klart inom ett år.

Redan efter några månader låg Sonnets of Darkness and Love färdigt. Stycket tar sin utgångspunkt i Federicio Lorcas Den mörka kärlekens sonetter med vilka Lorca ordnade in sig i raden av berömda sonettdiktare tillsammans med herrar som Petrarca och Shakespeare. Liksom sina föregångare behandlade han i sonettens form extrem längtan, sömnlösa nätter eller att vara sjuk och galen av kärlek. Allt kombinerat med spansk mysticism samt den mörkaresidan av kärleken: svartsjuka, raseri och desperation.

I Sandströms musik får Lorcas texter sällskap av utdrag från Shakespeares sonetter, Höga visan samt Nietzsches Ariadnes klagan. Den sistnämnda skriven mot slutet av författarens liv då han plågades av det som vid tiden var en annan mörk sida av kärlekslivet – syfilis. Sjukdomen förtärde hans hjärna och han kastades mellan att vara genial och galen. Sonnets of Darkness and Love skulle komma att bli ett av Sven-David Sandströms sista verk. Här erbjuds lyssnaren känslig texttolkning, rytmisk komplexitet, bottenlös passion och de fylliga neoromantiska klanger som kom att bli ett av Sandströms signum under hans senare år.

Text: Karin Ekedahl

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim utan paus