Trettondagskonsert 2024
Skådespelaren Mattias Nordkvist bjuder tillsammans med P2:s klassiska artist Johanna Wallroth, barytonen Ola Eliasson, Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester på en vintergnistrande festföreställning med humor, överraskningar och makalös musik under ledning av den lettiske dirigenten Aivis Greters.
Konserten spelas in av Sveriges Television. Lördagens konsert sänds direkt i SVT 2 kl 19:00.
Medverkande
Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.
Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala medier, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.
”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!”
Radioorkestern grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.
Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.
Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.
Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.
Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.
Den unge lettiske dirigenten Aivis Greters är assisterande dirigent vid GöteborgsOperan samt vid Orchestre de Paris. I Göteborg dirigerar han säsongen 2023/24 en rad olika verk, däribland Verdis Nabucco, Wagners Den flygande holländaren och Mozarts Don Giovanni. Under säsongen debuterar han med en rad olika orkestrar – Kringkastingsorkestret, Bambergs symfoniorkester och Deutsches Symphonie-Orchester i Berlin för att nämna några.
Redan under säsongen 2020/21 debuterade han med tre av Lettlands stora orkestrar: Lettlands Nationella Symfoniorkester, Riga Sinfonietta och Liepāja Symfoniorkester. År 2022 debuterade han vid Lettiska Nationaloperan. Greters inledde sin karriär 2018 som konstnärlig ledare och dirigent för den lettiska ungdomskören Kamēr. Under hans ledning vann kören flera prestigefyllda internationella körtävlingar. År 2021 tilldelades Greters två av Lettlands stora statliga musikpriser för sitt arbete. Samma år vann han andra pris i tävlingen Deutscher Dirigentpreis, under vilken han fick arbeta med WDR Västtyska Radions Symfoniorkester och Gürzenich-orkestern.
Greters har deltagit i mästarkurser för bland andra Jörg-Peter Weigle, Stephen Layton och Zbigniew Graca. Som deltagare i Järvi Akademien vid estniska Pärnu Musikfestival fick han dirigera tre av festivalens konserter, och efter en mästarkurs med Paavo Järvi och Zürich Tonhalle-orkester tilldelades han Juryns pris. Han har en examen i orkesterdirigering vid Musikhögskolan Jāzeps Vītols i Riga för bland andra Mārtiņš Ozoliņš, och har även studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Den svenska sopranen Johanna Wallroth trädde fram i rampljuset i samband med att hon vann första pris i den prestigefyllda Mirjam Helin International Singing Competition 2019. 2021 mottog hon det eftertraktade Birgit Nilsson-stipendiet. Som Klassiska artisten i P2 säsongerna 2022/23 och 2023/24 medverkar Johanna Wallroth i ett flertal konserter med Sveriges Radios Symfoniorkester i en bred repertoar, från Alban Bergs Sju tidiga sånger med chefsdirigent Daniel Harding till Mozart-arior med Martin Fröst och Franz Schuberts Mässa Ess-dur med András Schiff.
Säsongen 2023/24 innefattar bland annat även en Europaturné med Mahlers fjärde symfoni tillsammans med Klaus Mäkelä och Oslo-Filharmonien, och Mahlers åttonde symfoni i debuten med Orchestre de Paris under ledning av Daniel Harding. Med Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester har hon tidigare turnerat med Mahlers fjärde symfoni. Denna säsong debuterar hon även med DR-Symfoniorkestret i Debussys La demoiselle elué under ledning av Barbara Hannigan och gör scendebuter på både Opéra de Rouen och Glyndebourne.
Säsongerna 2020/21 och 2021/22 framträdde hon på Wiener Staatsoper, bland annat som Barbarina i en livestreamad föreställning av Figaros bröllop under chefsdirigent Philippe Jordan, samt som Giannetta i Kärleksdrycken, En röst från himlen i Don Carlos och Ida i Läderlappen, samtliga under ledning av Bertrand de Billy. Säsongen 2022/23 debuterade hon på Drottningholmsteatern under teaterns operafestival, som Leocasta i Vivaldis Il Giustino under George Petrou. Samma säsong debuterade hon på Opernhaus Zürich i en balettuppsättning koreograferad av Christian Spück efter Monteverdis madrigaler med dirigenten Christoph Koncz.
Johanna Wallroth utbildade sig först till dansare på Kungliga Svenska Balettskolan, men kom senare att fokusera på röststudier och tog examen vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien.
Barytonen Ola Eliasson tillhör sedan 1997 Kungliga Operans solistensemble och har på Operan gjort ett trettiotal roller i mer än 20 olika operor. Flera Mozartroller: Greve Almaviva i Figaros bröllop, Papageno i Trollflöjten och Guglielmo i Così fan tutte. Därtill Figaro i Gioacchino Rossinis Barberaren i Sevilla, Fanial i Richard Strauss Rosenkavaljeren, Nixon i John Adams Nixon in China, Doktor Malatesta i Gaetano Donizettis Don Pasquale, Amfortas i Richard Wagners Parsifal och Silvio i Ruggiero Leoncavallos Pajazzo.
Han har stått på de flesta av Sveriges största scener. Förutom Kungliga Operan har han även framträtt på GöteborgsOperan, Drottningholms Slottsteater, Folkoperan och Dalhalla, och i Finland även på Finlands Nationalopera samt vid Nyslotts Operafestival. Som konsertsångare har han en bred och varierad repertoar med verk som Carl Orffs Carmina burana, Johannes Brahms Ein deutsches Requiem, Gustav Mahlers lieder eines fahrenden Gesellen, samt Bachs Johannespassion och Juloratorium.
Ola Eliasson har studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Stockholms Konstnärliga Högskola. Han är uppvuxen i Skellefteå och spelade slagverk, gitarr, horn och piano innan han valde att satsa på sångarkarriären.
Mattias Nordkvist är en svensk skådespelare och regissör, aktuell våren 2024 i rollen som Jussi Björling i Jussi på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Han tillhör Göteborgs Stadsteaters fasta ensemble. Där har han medverkat i bland annat I väntan på Godot, Peer Gynt, En handelsresandes död och Natten är dagens mor, samt regisserat Stenen och både regisserat och medverkat i monologen Främlingen. Han har tidigare medverkat i bland annat Amadeus och Regeln och undantaget på Teater Sörmland, Mary Wollstonecraft och En hunds hjärta på Uppsala Stadsteater, samt Vildanden på Teater 23.
Nordkvist är även känd från film och tv, inte minst i SVT:s Vår tid är nu och Snöänglar, såväl som Solsidan, Genombrottet, Henrik Schyfferts Vi i villa och Helena Bergströms Dancing Queens. Han har även skrivit och spelat musik sedan tonåren och släppt flera album.
2007 tilldelades han Lars Passgårds stipendium, ett pris som delas ut till talangfulla teaterstuderande i Malmö. 2019 mottog han Sten A. Olssons kulturstipendium; samma år utsågs han till Årets profil på tv-priset Riagalan och nominerades i kategorin Bästa manliga skådespelare på Kristallen-galan. Han är uppvuxen i Södermanland och utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö.
Biljetter
Fler konserter
Jubileum för Hillborg med Esa-Pekka Salonen
Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör och solister i världsklass i musik av jubilerande Anders Hillborg, en av dagens mest uppmärksammade svenska tonsättare.
Rucklarens väg enligt Barbara Hannigan
Igor Stravinskys opera i en halvscenisk uppsättning med Radiokören, Svenska Kammarorkestern och solister från Equilibrium Young Artists, signerad stjärndirigenten Barbara Hannigan.
Radiokören & Nils Landgren: Sonnets of Darkness and Love
Ett av Sven-David Sandströms sista verk Sonnets of Darkness and Love med trombonisten och vokalisten Nils Landgren och Radiokören under ledning av chefsdirigent Kaspars Putniņš.