JULKONSERT 2022
I Berwaldhallen firas julen med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och systrarna Johanna och Rebecka Wallroth, som bjuder på traditionell och stämningsfull julmusik från den klassiska repertoaren.
Konserten den 22 december kl 20:30 sänds direkt i Sveriges Radio P2 och på Berwaldhallen Play.
Medverkande
Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.
Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala medier, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.
”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!”
Radioorkestern grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.
Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.
Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.
Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.
Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.
Dirigenten Marie Rosenmir har en bakgrund som pianist, organist och operasångerska. Hon har studerat vid Musikhögskolan i Göteborg, Operahögskolan i Stockholm samt vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där hon studerade för Jorma Panula. Hon har även deltagit i åtskilliga internationella mästarklasser.
Hon började sin yrkesbana som dirigent vid Göteborgsoperan och fortsatte karriären vid Folkoperan i Stockholm. 2017 gjorde hon sin debut vid Kungliga Operan med Mozarts Trollflöjten. Rosenmir har dirigerat flera av Sveriges främsta orkestrar och utanför Sverige har hon arbetat med ensembler som Orchestra of the Age of Enlightenment (London), Moravian Philharmonic Orchestra (Olomouc), Bohuslav Martinů Philharmonic Orchestra (Zlin), Paris Mozart Orchestra, Odense Symfoniorkester, Kristiansands Symfoniorkester och Collegium Musicum Bergen.
Rosenmirs repertoar sträcker sig från 1700-talet till nutid. Hon känner en speciell förkärlek för svensk musik och har uruppfört flera svenska verk, både som dirigent och som sångerska. Hon är en av grundarna till Inversion, en grupp kvinnliga tonsättare och dirigenter som strävar efter att bredda publiken för samtida musik och som beställer och uppför musik av samtida nordiska kvinnliga tonsättare.
Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Mellan åren 2015 och 2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae och hon efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som solist/musikalisk ledare vid konserter med Tapiola Sinfonietta, Scottish Ensemble, Nordic Chamber Orchestra, Västerås Sinfonietta, Trondheim Soloists, Lapland Chamber Orchestra och australiska ACO Collective.
Broman har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort fler än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som gett mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.
Bland Malin Bromans senaste inspelningar kan nämnas ett album med musik av Laura Netzel, samt en inspelning med Mellersta Österbottens kammarorkester, Stockholm Diary, med verk av bland annat Salonen och Stravinsky. Våren 2020 gjorde hon i form av programkonceptet Malin Broman x 8 en uppmärksammad filmad inspelning där hon spelar samtliga åtta stämmor i Felix Mendelssohns stråkoktett. Stycket kräver normalt åtta musiker, men i filmen spelar Malin Broman alltså fyra fioler, två altfioler och två celli. Hon har sedan följt upp denna filmade inspelning med två ytterligare enligt liknande koncept, A Room of One´s Own to Malin Broman x 8 by Britta Byström, samt en inspelning tillsammans med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.
Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.
Den svenska sopranen Johanna Wallroth trädde fram i rampljuset i samband med att hon vann första pris i den prestigefyllda Mirjam Helin International Singing Competition 2019. Under två säsonger var hon knuten till Wiener Staatsopers operastudio och mottog 2021 det eftertraktade Birgit Nilsson-stipendiet.
Wallroth utbildade sig inledningsvis till dansare vid Kungliga svenska balettskolan men kom senare att fokusera på röststudier och tog examen vid Universität für Musik und darstellende Kunst (MDW) i Wien. Hon gjorde sin operadebut som Barbarina i Figaros bröllop under ledning av Arnold Östman på Ulriksdals slottsteater i Stockholm och har sedan gjort många stora roller på scener i Sverige och Europa, bland andra Despina i Così fan tutte på Schlosstheater Schönbrunn i Wien och Pamina i Trollflöjten på Gnesin-akademin i Moskva. Under säsongen 2019/2020 sjöng hon Zerlina i Don Juan i en uppmärksammad livestreamad föreställning tillsammans med Radiosymfonikerna under ledning av chefsdirigent Daniel Harding. Under säsongerna 2020/21 och 2021/22 framträdde Wallroth också i flera uppsättningar på Wiener Staatsoper.
Johanna Wallroth har också en diger meritlista från konsertscenen. Bland annat har hon gjort Mahlers fjärde symfoni tillsammans med Sakari Oramo på Musikhuset i Helsingfors och Mozarts Requiem tillsammans med Orchestre Philharmonique de Radio France under ledning av Barbara Hannigan. Hon var solist i Mahlers fjärde symfoni under en turné till Antwerpen, Amsterdam, Dortmund, Köln, Hamburg och Luxemburg tillsammans med Daniel Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester.
Säsongen 2022/23 inleds med en debut på Drottningholmsteatern under teaterns operafestival där hon sjunger Leocasta i Vivaldis Il Giustino tillsammans med Drottningholmsteaterns orkester under ledning av George Petrou, och hon framträder för första gången på Opernhaus Zürich i en balettuppsättning med koreografi av Christian Spück efter Monteverdis madrigaler.
Johanna Wallroth är utsedd till ”Klassiska artisten i P2” under säsongen 2022/23 där hon deltar i ett flertal konserter tillsammans med Radiosymfonikerna, bland annat Bergs Sju tidiga sånger under ledning av Daniel Harding, Mozart-arior med Martin Fröst och Schuberts Mässa i ess-dur med Andràs Schiff.
Rebecka Wallroth (f. 1999) är en lyrisk mezzosopran och studerar just nu sin kandidat vid Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (MDW). Under våren 2022 vann hon andrapris i Wilhelm Stenhammar International Music Competition och vann förstapris i Ferruccio Tagliavini Singing Competition, där hon även fick Karl Böhm-Priset för bästa Mozart-interpretation.
I september 2022 var Rebecka finalist i DEBUT international singing competition och i november vann hon första pris Hans Staud Musikpreis i Wien. Hösten 2023 börjar Rebecka i operastudion vid Staatsopern unter den Linden i Berlin.
Säsongen 22/23 sjunger Rebecka Olga (Eugen Onegin) och Idamante (Idomeneo) på Schlosstheater Schönbrunn. Hon förbereder även Dorabella (Così fan tutte), Sesto (La Clemenza di Tito), Hänsel (Hänsel und Gretel), Octavian (Der Rosenkavalier) m.fl. I december medverkar hon som solist i Sveriges Radios Symfoniorkesters julkonserter.
Våren 2022 sjöng Rebecka Unulfo (Rodelinda) och Agnes (Brudköpet) på Schlosstheater Schönbrunn, Wien. Sommaren 2022 medverkade hon på Confidencen Opera and Music Festival Academy, och hade ett flertal romanskonserter i Skaraborg.
Sedan 2017 har Rebecka medverkat på masterclasses med bl.a. Katarina Karneus, Ann Hallenberg, Elin Rombo, Matti Hirvonen och Jeremy Carpenter. Innan MDW gick hon på gymnasiet vid Musikkonservatoriet i Falun, med Anita Soldh som lärare. Rebeckas repertoar sträcker sig från barock till nutida musik, inklusive Opera, Lied och Oratorier.
2022 utsågs Rebecka till årets Joel Berglund-stipendiat på Kungliga Operan i Stockholm. Rebecka har även erhållit ett flertal stipendier, bl.a. från Kungliga Musikaliska Akademien, Sandrews Stiftelse, Anny Felbermayer Fond. 2018 vann Rebecka tävlingen Dalasolist, och gjorde en solokonsert med Dalasinfoniettan under ledning av Cecilia Rydinger-Ahlin.
Kör- och orkesterchef för Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester.
Musiken
Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 20 min (utan paus)
Sopranen Johanna Wallroth är utnämnd till Klassiska artisten i P2 och medverkar under hösten i flera konserter tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester och Radiokören. Passa på att lära känna henne bättre i reportaget här, där Johanna bland annat berättar om hur hennes intresse för klassisk musik började, backstage på Kungliga operan som liten.
Hör Johanna Wallroth i Operaguiden i P2
Biljetter
Fler konserter
TRETTONDAGSKONSERT 2023
Festlig traditionell trettondagskonsert i Berwaldhallen med Radiosymfonikerna och Radiokören tillsammans med de lysande solisterna Katija Dragojevic och Tobias Westman.
RADIOKÖREN: LUNCHKONSERT MED SVERIGES UNGDOMSKÖR
Radiokören och Sveriges Ungdomskör ger gemensam lunchkonsert med musik av Francis Poulenc med flera.
SJOSTAKOVITJS FEMMA
Litterärt inspirerad musik av Barber, Bernstein och Sjostakovitj då den amerikanska dirigenten Marin Alsop återkommer till Berwaldhallen.