arrow

TRETTONDAGSKONSERT 2023

Äntligen har det blivit dags för Berwaldhallens traditionella trettondagskonsert. Välkommen in i värmen för att njuta av ett musikaliskt fyrverkeri av stämningsfull musik, gala och glamour. Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören, tillsammans med de lysande solisterna Katija Dragojevic och Tobias Westman, bjuder på ett sedvanligt överraskande späckat program. Allt under ledning av dirigenten Johannes Gustavsson.

Observera dirigent- och solistbyte på grund av sjukdom.

Fredagens konsert sänds direkt i Sveriges Radio P2 samt spelas in för SVT. Konserten sänds i SVT 2/Kulturstudion den 7 januari kl 19.00.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot RADIOKÖREN dot 2022/2023
Skriv ut

Solist - och dirigentbyte:

På grund av sjukdom har dirigent Alondra de la Parra och solisten Joachim Bäckström tyvärr ställt in sin medverkan. Alondra de la Parra ersätts av Johannes Gustavsson och Joachim Bäckström av Tobias Westman. Har du köpt biljett till konserterna kontaktas du av biljettkontoret.

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala medier, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!”

Radioorkestern grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

&

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.

&

Johannes Gustavsson tog sitt dirigentdiplom på Norges musikkhøgskole efter studier för Lars Anders Tomter, Ole Kristian Ruud och Olav Anton Thommessen. Därefter kompletterade han med studier för Simon Streatfield och Jorma Panula. I dag är han en av Sveriges ledande dirigenter och dirigerar både symfonisk repertoar och operarepertoar tillsammans med flera av de ledande skandinaviska orkestrarna och operahusen. Han dirigerar regelbundet orkestrar över hela Sverige, Norge och Finland. Som ivrare för nutida musik har Johannes dirigerat över 50 urpremiärer av nyskrivna nordiska orkesterverk.

Fram till år 2021 var Johannes Gustavsson Wermland Operas chefsdirigent och chefsdirigent för Oulu Symfoniorkester i Uleåborg. Han är konstnärlig ledare för Norska Ungdomssymfonikerne och har tidigara varit Västerås Sinfoniettas förste gästdirigent, konstnärlig rådgivare för Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall samt en av Österbottens kammarorkesters huvuddirigenter. Tillsammans med Göteborgs Symfoniorkester har Gustavsson haft ett samarbete de senaste 20 åren vilket resulterat i över 30 konserter och en stor mängd inspelningar.

Johannes Gustavsson har mottagit flera utnämningar och priser, han var bland annat den förste mottagaren av både Svenska dirigentpriset och Herbert Blomstedts Stipendium. Dessutom har han vunnit priser i Soltitävlingen samt Frankfurt- och Toscaninitävlingarna i Parma och Taormina i Italien.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Mellan åren 2015 och 2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae och hon efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som solist/musikalisk ledare vid konserter med Tapiola Sinfonietta, Scottish Ensemble, Nordic Chamber Orchestra, Västerås Sinfonietta, Trondheim Soloists, Lapland Chamber Orchestra och australiska ACO Collective.

Broman har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort fler än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som gett mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.

Bland Malin Bromans senaste inspelningar kan nämnas ett album med musik av Laura Netzel, samt en inspelning med Mellersta Österbottens kammarorkester, Stockholm Diary, med verk av bland annat Salonen och Stravinsky. Våren 2020 gjorde hon i form av programkonceptet Malin Broman x 8 en uppmärksammad filmad inspelning där hon spelar samtliga åtta stämmor i Felix Mendelssohns stråkoktett. Stycket kräver normalt åtta musiker, men i filmen spelar Malin Broman alltså fyra fioler, två altfioler och två celli. Hon har sedan följt upp denna filmade inspelning med två ytterligare enligt liknande koncept, A Room of One´s Own to Malin Broman x 8 by Britta Byström, samt en inspelning tillsammans med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.

Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

&

Katija Dragojevic är en svensk mezzosopran, som arbetar vid internationella scener som La Scala, Covent Garden och Salzburger Festspiele.

Hon är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt vid Guildhall School of Music and Drama i London, och debuterade år 2000 som Krista i Janaceks Fallet Makropulos vid La Monnaie i Bryssel. Andra roller som hon gjort inkluderar titelrollerna i Xerxes och Carmen samt Cherubin i Figaros Bröllop, och hon har även medverkat som Zerlina i Kasper Holtens uppmärksammade filmatisering av Don Juan, baserad på Mozarts Don Giovanni.

Som konsertsångerska har Dragojevic framträtt med symfoniorkestrar som Sveriges Radios Symfoniorkester, Elbphilharmonie Orchestra, Orchestre de Paris, Gulbenkian Orchestra i Lissabon, NDR Sinfonieorchester i Hamburg och Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks i München. Hon har gjort bland annat Bachs Matteuspassion, Mozarts Requiem, Berlioz Les nuits d´été, Mahlers Des Knaben Wunderhorn och Beethovens nionde symfoni, med dirigenter som Ivor Bolton, Daniel Harding, Andris Nelsons, Leif Segerstam, Manfred Honeck och Robin Ticciati.

 

Tobias Westman är en av Sveriges mest lovande sångare. Han har erhållit det prestigefyllda Jenny Lind-priset, Anders Walls Giresta-pris och Birgit Nilssons stipendium.
Tobias anlitas regelbundet av scener både i och utanför Sverige och han har bl a framträtt på Opéra National de Paris, Kungliga Operan i Stockholm, Malmö Opera, Wermland Opera och i Vattnäs Konsertlada. Roller på repertoaren är Tamino i Trollflöjten, Jussi i Silverfågeln av Mats Larsson Gothe, Pinkerton i Madame Butterfly, Gastone i La Traviata och många fler. Under 2022 har han gjort roller i Parsifal, Wozzeck och TrollfIöjten på operan i Paris.

Ella Petersson är ansvarig för P2:s musik och språkutbud och har tidigare varit musikredaktör på Sveriges Television med ansvar för den klassiska musiken och musikdokumentärerna, och är även känd som programledare för Kulturstudion och Kulturfrågan Kontrapunkt. Hon var under flera år producent och programledare på Sveriges Radio P1 och P2, bland annat med programmen Bänkad med Ella, Såpoperastudion och morgonprogrammet Aurora. Ella Petersson är utbildad i musikvetenskap, litteratur och kultur vid Stockholms universitet, sång vid Operastudion samt radioproduktion på magisternivå vid Dramatiska Institutet.

Ungefärlig konserttid: 2 tim 10 min (inklusive paus)

Program

Leonard Bernstein: uvertyr till filmen West Side Story
Augustin Lara: Granada (utgår på grund av solistbyte)
Federico Chueca: Tango de la Menegilda ur La Gran Vía
Kerby Shaw: Celtic Dance
Carl Orff: Reie ur Carmina Burana
Carl Orff: In trutina ur Carmina Burana (utgår)
Manuel de Falla: Danza ritual del Fuego ur El amor brujo
Astor Piazzolla: Yo soy María ur María de Buenos Aires
Joby Talbot: The weeding cake ur Like water for chocolate
Leonard Bernstein: Maria ur West Side Story

PAUS

Arturo Márquez: Danzón nr 2
Pjotr Tjajkovskij: Kuda kuda kuda ur Eugen Onegin
Nils Lindberg: Shall I compare thee to a summer’s day ur O, mistress mine
Antonio Vivaldi: Sento in seno ur Il Giustino
Joby Talbot: Campfires ur Like water for chocolate
Alban Berg: Die Nachtigall: für 16 Stimmen ur Sieben frühe Lieder
Luigi Denza: Funiculì funiculà
Emmerich (Imre) Kalman: Weisst du es noch (Heller Jubel) ur Csardasfurstinnan
Igor Stravinskij: Berceuse & Final, ur Eldfågeln: Svit